Vastuullisuuteen kuuluu avoimuus, josta päätökset tekee hallitus
Vastuullisuus liiketoiminnassa vaatii strategisen tason päätöksiä, usein myös muutoksia aiempaan toimintaan. Näistä linjauksista ja päätöksistä vastaa yrityksen hallitus. Myös vastuullisuudesta viestiminen kuuluu vastuulliseen toimintaan. Toki vastuullinen voi olla siitä kenellekään erikseen kertomattakin, mutta tämä aika ja aiheeseen liittyvä murros käytännössä vaativat aktiivista ja radikaalia läpinäkyvyyttä.
Tätä pohdimme Cargotecin VP Sustainability Päivi Koiviston kanssa. Tätä, ja koko vastuullisuuden strategisuutta, johtamista ja sen erilaisia näkökulmia. Aihe on laaja – yhtä laaja kuin koko yritystoiminnan kenttä ja siksi se ehkä jääkin joskus hähmäiseksi.
Tämä blogiartikkelisarja käsittelee viittä teemaa aiheesta, mutta ehkä ei kuitenkaan jo ihan perinteisesti totutulla tavalla vaan Koiviston todella laaja-alaisen kokemustaustan avulla pureudumme vastuullisuuden johtamiseen ja sen näkymiseen johtamisessa uusista kulmista. Näin haluamme pureutua tähän tärkeään teemaan tavalla, jota ei ohitettaisi liian monimutkaisena vaan tavalla joka vähintäänkin kirvoittaisi hyvää keskustelua, kysymyksiä ja avauksia – avauksia jotka toivottavasti toimivat inspiraationa sinulle johtajana ja toimiessasi hallituksessanne – siis johtaessasi.
Yrityksen avoimuus on kuin ihmissuhde
Avoimuus on vastuullisuudessa välttämätöntä, se on aidosti osa vastuullisuutta. Sitä odottavat niin sijoittajat kuin asiakkaatkin mutta sitä odottavat myös nykyiset ja tulevaisuuden työntekijät. Avoimuus ja aktiivinen viestintä on haastava toiminnan kenttä myös kun puhutaan vastuullisuudesta. Yrityksen edustajan harmilliset ”lipsahdukset” ovat hetkessä sosiaalisen median kautta kaikkien tiedossa, ja silloin on myös oltava askelmerkit selkeinä etenemiselle. Toisaalta kiiltokuvamainen näkymä täydellisestä yrityksestä ei ole kovin uskottavakaan.
On hyvä rohkaistua kertomaan myös yrityksen kehityskohdista, ja siitä mihin ollaan matkalla.
Yritystoiminnassa puhutaan organisaatioista ja johtamisesta, johdosta ja hallituksesta. Mutta ihminen siellä kaiken takana lopulta aina kuitenkin on. Niinpä vastuullisuuskin teemana ja tekoina tai tekemättä jättämisinä on ihmisen toimintaa.
”Tässä ajassa virheet herättävät mielenkiintoa mutta myös aidosti ja erityisesti vastuullisuuden alueella kehityskohteet kiinnostavat sidosryhmiä. Viestintälinjausten tekeminen näin tärkeässä asiassa on hyvä olla hallituksen linjaamaa,” toteaa Päivi Koivisto.
Kuten ihmistenkin välisissä suhteissa, niin yrityselämässäkin uskallus olla omasta toiminnastaan avoin ja kertoa myös huonoista tai vielä tällä hetkellä heikommista puolista toki asettaa yrityksen haavoittuvaksi kritiikille, mutta toisaalta myös tekee aivan erilaisen luottamuksen tason mahdolliseksi.
Cargotecin Päivi Koivisto ja InHuntin Tarja Ilvonen peräänkuuluttavat aitoa avoimuutta vastuullisuudessa.
Avoimuus lisää luottamusta ja luottamus on vastuullisuuden ytimessä
Kyselyissä kaikki yritykset toimivat erittäin vastuullisesti ja sen myöntäminen, että ei ehkä tee ihan kaikkea tarvittavaa, on vaikeaa. Sama näkyy yritysten viestinnässä: kaikki yritykset ovat ”maailman vastuullisimpia” ja ”vastuullisuus on yrityksen strategian ytimessä”.
Kummallista, että meillä edes on mitään ilmasto- tai luontokatokriisiä?
Päivi Koivisto: ”Itse olen aina ajatellut, että maailma muuttuu paremmaksi vain jos liiketoiminta hyötyy vastuullisesta toiminnasta. Silloin yritys luo arvoa mutta tapahtuuko tämä kuitenkin liian hitaasti ja siksi tarvitaan pakottavaa lainsäädäntöä?” EU-lainsäädännöllä pyritään aidosti kehitykseen ja tukemaan kehittymistä: CSRD (kestävyysraportointidirektiivi) pakottaa linkittämään strategian raportointiin osaksi hallituksen toimintakertomusta. Mutta se on vain osa viestintää ja niin kuin vastuullisella toiminnallakin, myös avoimuudella sen osalta yritys tekee parempaa liiketoimintaa ja saavuttaa paremmin ja parempia tuloksia.
Aiemmissa tämän blogisarjan artikkeleissa käsittelimme mm. vastuullisuutta liiketoiminnassa, vastuullisuutta strategiassa sekä vastuullisuuden aikaikkunaa. Viimeisessä osassa pureudutaan työnantajakuvaan. Stay tuned!
Täältä löydät blogiartikkelisarjan aiemmat osat:
Artikkelin kirjoittaja
Tarja Ilvonen, Johtaja, Board Competencies
Senior Headhunter