Miksi yritykset eivät onnistu rekrytoimaan parhaita?

Jaa somessa:

Tänä päivänä internet, blogit ja eri sosiaaliset mediat ovat täynnä valtavasti hyviä kirjoituksia. Kun vain seuraa oikeita tahoja esim. LinkedInissä, Twitterissä, Facebookissa etc. niin aika ajoin joku näistä tippuu eteen ja vetää huomion puoleensa. Näin taas kävi, kun luin taannoin Jeff Hadenin kirjoituksen siitä miksi useat yritykset eivät onnistu rekrytoimaan parhaita. (Lue alkuperäinen artikkeli tästä: http://goo.gl/a6MywR). Kirjoituksessa Jeff kertoi 5 syytä siihen mikä yleisesti mättää yrityksien rekrytointiprosesseissa ja mitkä ovat yleisimmät syyt siihen, että parhaat tippuvat pois matkan varrella. Lisää inspiraatiota sain tähän kirjoitukseen, kun satuin lukemaan viimeisimmästä Talouselämästä artikkelin, joka koski suomalaisten kasvuyritysten tuskaa rekrytointimarkkinoilla. Kyseessä oli mm. yritys nimeltä Kiosked, joka kertoi siitä kuinka vaikea on löytää sopivia henkilöitä. Ylipäätänsä potentiaalisten kandien löytäminen tuntuu heistä mahdottomalta. Juttua lukiessa tuli kyllä väkisinkin mieleen, että nyt on yrityksillä kyllä peiliin katsomisen paikka. Kuten toimittaja Merja Saarinen jutun oikealla puolella omalla pastallaan kommentoi, että ”Etsivätkö kasvuyritykset varmasti oikeista paikoista?”. Ymmärtäisin Kioskedin tuskan, jos se koskisi esim. huippuohjelmoijia, mutta kun heidän ongelmansa koskivat myös talouspäällikön rekrytointia. Olivat saaneet vain 10 hakemusta tehtävään, kun taas minun käsitykseni mukaan näitä osaajia Suomessa on pilvin pimein ja kun vaan laittaa oikein laaditun ilmoituksen oikeisiin paikkoihin hakijoista alkaa olla runsauden pulaa. Talouselämän artikkelista ja Jeff Hadenin kirjoituksesta inspiroituneena listaan seuraavassa ne syyt, miksi yritysten omat rekrytointiprosessit eivät toimi:

1. Ei tiedetä mistä haetaan

Toisen ydinosaamista on monimutkaisten verkkopalveluiden suunnittelu, kun taas toinen tietää mistä oikeat henkilöt löydetään kun niitä tarvitaan. Mielestäni pienen yrityksen ei kannata tehdä mitään sellaista, joka ei ole lähellä omaa ydinosaamista. Tämä ei kuitenkaan ole vain pienien yritysten ongelma vaan isommatkin yritykset tuskailevat sen tiedon kanssa, että mistä tämän päivän osaajat oikein löytyvät?

2. Ei tiedetä mitä oikeasti haetaan

Iso ongelma joka monesti juontaa juurensa sinne asti, että yrityksen strategia on aikalailla hukassa. Jos ei tiedetä mitä lajia tai missä sarjassa pelataan tulevaisuudessa, niin mistä voidaan tietää, minkälaisia pelaajia joukkueeseen tulisi palkata? Toinen usein nähty ongelma on se, että kun rekrytointitarve tulee, niin kaivetaan pöytälaatikosta jokin vanha ilmoitus tai sitten nopeasti sutaistaan paperille muutama ranskalainen viiva tehtävästä ja sen vaatimuksista ja laitetaan ilmoitus auki.

3. Turhat vaatimukset

Toinen ääripää on sitten se, että työpaikkailmoitukseen kirjataan kaikki mahdolliset vaatimukset yläasteen äidinkielen numerosta lähtien. Välillä näkee näitä kahden sivun mittaisia vaatimuslistoja, joita ainoastaan hyvin epätoivoiset hakijat jaksavat lukea loppuun.

4. Kuvitellaan omasta yrityksestä aivan liikoja

Jos yritys pelaa kuvainnollisesti 2.divisioonassa niin silloin 1.divisionaan tai mestaruussarjan pelaajia on hyvin vaikea saada. Varsinkin jos palkka ja muut edut ovat alan keskitasoa tai jopa sen alle. Hyvin usein yrityksillä tuntuu olevan hukassa se, missä sarjassa he oikein painivat ja näin odotukset hakijoista ovat aivan liian korkealla. Ne yritykset joihin oikeasti ”halutaan töihin” on tänä päivänä todella harvassa, joka tarkoittaa sitä, että parhaiden hakijoiden eteen täytyy tehdä todella monta asiaa oikein.

5. Ammattitaidottomat rekrytoijat

Tästä luin myös hyvänartikkelin hetki sitten, jossa käytiin läpi sitä kuinka rekrytointia tekevän henkilön tulisi valmistautua työhaastatteluun. Huipputekijöistä on aina pulaa ja hyvin usein he valitsevat sen paikan, jossa työskentelevät. Näin ollen rekrytoijalla on valtava vaikutus siihen, valitseeko huipputekijä yritystä vai ei vaikka tulisi valituksi. Liian usein käy niin, että pöydän toisella puolella istuu henkilö, jolla ei ole hajuakaan siitä miten haastattelu pitäisi viedä läpi. Pommitetaan haastateltavaa kysymyksillä ja ei tiedosteta sitä, että kyseessä on myyntitilaisuus molemmin puolin.

6. Pitkät ja monimutkaiset prosessit

Jos on joskus ollut työnhakijana, niin on varmasti törmännyt ylipitkiin hakulomakkeisiin, jossa viimeistään kolmannen sivun kohdalla toteaa, että “pitäkää työpaikkanne”. Toinen usein havaittu vaihtoehto on se, että hakijoita juoksutetaan haastatteluista ja teisteistä toiseen. On puhelinhaastattelua, ryhmähaastattelua, yksilöhaastattelua, soveltuvuusarviointia jne. Joskus olen kuullut yrityksen perustelevan tätä sillä, että se joka ei halua käydä kaikkia vaiheita läpi niin ei halua meille töihin tarpeeksi. Olen täysin eri mieltä tästä, koska huippuosaajien ei tarvitse käydä näitä kaikkia vaiheita läpi vaan heille kyllä löytyy ottajia muualta.

7. Ei pidetä kandeja ajan tasalla

Jeff Hadenin kirjoituksessa oli maininta, että tehdyn tutkimuksen mukaan 94% työnhakijoista jää ilman tietoa siitä kuinka rekrytoinnissa on käynyt. Tuo prosentti on isoimmasta päästä mitä itse olen nähnyt, mutta todellisuus on se, että yritykset hoitavat pääsääntöisesti valtavan huonosti hakijoille tiedottamisen. Itse pidän tätä asiaa erittäin tärkeänä ja sillä voi olla iso vaikutus siihen, miten yritys nähdään tulevaisuudessa. Toki mukaviakin poikkeuksia on ja mm. LinkedInissä on kiertänyt kuvia, kun hakijoita on muistettu kauniilla kirjeellä ja leffalipulla siitä hyvästä, että ylipäätänsä oli kiinnostunut tehtävästä.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemun vastuualueella InHuntissa on mm. liiketoiminnan kehittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä tuotteiden ja palveluiden konseptointi. Tällä hetkellä Teemu kirjoittaa mm. näitä kirjoituksia Madridista, Espanjasta käsin, jossa hän on viimeistelemässä maisterin tutkintoaan arvostetussa EAE Business Schoolissa.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sijoitusjohtaja
Markkinointikonsultti, Vipu
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
COO (operatiivinen johtaja)
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Matkailu- ja ravintola-ala _InHuntGroup_plain
Matkailu- ja ravintola-ala kohti nousukautta
Matkailu- ja ravintola-ala (MaRa) on kärsinyt pandemiasta. Miten hyödyntää alan osaajat tulevaisuuden kasvussa? InHunt Groupin blogissa tarjoamme käytännön vinkkejä...
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuvassa 5 henkilöä ovat yhdessä toimistolla kokoustilassa.
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla
Kuntien yhtiöittämisellä pyritään kustannustehokuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. Yhtiöittämiskehityksen jatkuessa kuntien tytär- ja osakkuusyhtiöiden...
Miten rekrytoida menestyksekkäästi kasvun aikana? Kuvassa henkilö pitää korkeammalla isoa punaista sateenvarjoaan kuin muut, joilla on musta sateenvarjo.
Onko yrityksesi valmis nousukauteen? - ota tämä huomioon rekrytoinnissa
EK:n lokakuun 2024 suhdannebarometrin mukaan Suomen talous on toipumassa syvästä suhdannekuopasta, tosin elpyminen etenee maltillisesti. Samalla henkilöstön...
Miten rekrytointitoimistot toimivat. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät.
Miten suorahakutoimistot toimivat?
Suorahakutoimistot toimivat välittäjinä yritysten ja huipputalenttien välillä, karsivat hakijat ja esittelevät parhaat ehdokkaat. Lue lisää>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.