Tänä päivänä internet, blogit ja eri sosiaaliset mediat ovat täynnä valtavasti hyviä kirjoituksia. Kun vain seuraa oikeita tahoja esim. LinkedInissä, Twitterissä, Facebookissa etc. niin aika ajoin joku näistä tippuu eteen ja vetää huomion puoleensa. Näin taas kävi, kun luin taannoin Jeff Hadenin kirjoituksen siitä miksi useat yritykset eivät onnistu rekrytoimaan parhaita. (Lue alkuperäinen artikkeli tästä: http://goo.gl/a6MywR). Kirjoituksessa Jeff kertoi 5 syytä siihen mikä yleisesti mättää yrityksien rekrytointiprosesseissa ja mitkä ovat yleisimmät syyt siihen, että parhaat tippuvat pois matkan varrella. Lisää inspiraatiota sain tähän kirjoitukseen, kun satuin lukemaan viimeisimmästä Talouselämästä artikkelin, joka koski suomalaisten kasvuyritysten tuskaa rekrytointimarkkinoilla. Kyseessä oli mm. yritys nimeltä Kiosked, joka kertoi siitä kuinka vaikea on löytää sopivia henkilöitä. Ylipäätänsä potentiaalisten kandien löytäminen tuntuu heistä mahdottomalta. Juttua lukiessa tuli kyllä väkisinkin mieleen, että nyt on yrityksillä kyllä peiliin katsomisen paikka. Kuten toimittaja Merja Saarinen jutun oikealla puolella omalla pastallaan kommentoi, että ”Etsivätkö kasvuyritykset varmasti oikeista paikoista?”. Ymmärtäisin Kioskedin tuskan, jos se koskisi esim. huippuohjelmoijia, mutta kun heidän ongelmansa koskivat myös talouspäällikön rekrytointia. Olivat saaneet vain 10 hakemusta tehtävään, kun taas minun käsitykseni mukaan näitä osaajia Suomessa on pilvin pimein ja kun vaan laittaa oikein laaditun ilmoituksen oikeisiin paikkoihin hakijoista alkaa olla runsauden pulaa. Talouselämän artikkelista ja Jeff Hadenin kirjoituksesta inspiroituneena listaan seuraavassa ne syyt, miksi yritysten omat rekrytointiprosessit eivät toimi:
1. Ei tiedetä mistä haetaan
Toisen ydinosaamista on monimutkaisten verkkopalveluiden suunnittelu, kun taas toinen tietää mistä oikeat henkilöt löydetään kun niitä tarvitaan. Mielestäni pienen yrityksen ei kannata tehdä mitään sellaista, joka ei ole lähellä omaa ydinosaamista. Tämä ei kuitenkaan ole vain pienien yritysten ongelma vaan isommatkin yritykset tuskailevat sen tiedon kanssa, että mistä tämän päivän osaajat oikein löytyvät?
2. Ei tiedetä mitä oikeasti haetaan
Iso ongelma joka monesti juontaa juurensa sinne asti, että yrityksen strategia on aikalailla hukassa. Jos ei tiedetä mitä lajia tai missä sarjassa pelataan tulevaisuudessa, niin mistä voidaan tietää, minkälaisia pelaajia joukkueeseen tulisi palkata? Toinen usein nähty ongelma on se, että kun rekrytointitarve tulee, niin kaivetaan pöytälaatikosta jokin vanha ilmoitus tai sitten nopeasti sutaistaan paperille muutama ranskalainen viiva tehtävästä ja sen vaatimuksista ja laitetaan ilmoitus auki.
3. Turhat vaatimukset
Toinen ääripää on sitten se, että työpaikkailmoitukseen kirjataan kaikki mahdolliset vaatimukset yläasteen äidinkielen numerosta lähtien. Välillä näkee näitä kahden sivun mittaisia vaatimuslistoja, joita ainoastaan hyvin epätoivoiset hakijat jaksavat lukea loppuun.
4. Kuvitellaan omasta yrityksestä aivan liikoja
Jos yritys pelaa kuvainnollisesti 2.divisioonassa niin silloin 1.divisionaan tai mestaruussarjan pelaajia on hyvin vaikea saada. Varsinkin jos palkka ja muut edut ovat alan keskitasoa tai jopa sen alle. Hyvin usein yrityksillä tuntuu olevan hukassa se, missä sarjassa he oikein painivat ja näin odotukset hakijoista ovat aivan liian korkealla. Ne yritykset joihin oikeasti ”halutaan töihin” on tänä päivänä todella harvassa, joka tarkoittaa sitä, että parhaiden hakijoiden eteen täytyy tehdä todella monta asiaa oikein.
5. Ammattitaidottomat rekrytoijat
Tästä luin myös hyvänartikkelin hetki sitten, jossa käytiin läpi sitä kuinka rekrytointia tekevän henkilön tulisi valmistautua työhaastatteluun. Huipputekijöistä on aina pulaa ja hyvin usein he valitsevat sen paikan, jossa työskentelevät. Näin ollen rekrytoijalla on valtava vaikutus siihen, valitseeko huipputekijä yritystä vai ei vaikka tulisi valituksi. Liian usein käy niin, että pöydän toisella puolella istuu henkilö, jolla ei ole hajuakaan siitä miten haastattelu pitäisi viedä läpi. Pommitetaan haastateltavaa kysymyksillä ja ei tiedosteta sitä, että kyseessä on myyntitilaisuus molemmin puolin.
6. Pitkät ja monimutkaiset prosessit
Jos on joskus ollut työnhakijana, niin on varmasti törmännyt ylipitkiin hakulomakkeisiin, jossa viimeistään kolmannen sivun kohdalla toteaa, että “pitäkää työpaikkanne”. Toinen usein havaittu vaihtoehto on se, että hakijoita juoksutetaan haastatteluista ja teisteistä toiseen. On puhelinhaastattelua, ryhmähaastattelua, yksilöhaastattelua, soveltuvuusarviointia jne. Joskus olen kuullut yrityksen perustelevan tätä sillä, että se joka ei halua käydä kaikkia vaiheita läpi niin ei halua meille töihin tarpeeksi. Olen täysin eri mieltä tästä, koska huippuosaajien ei tarvitse käydä näitä kaikkia vaiheita läpi vaan heille kyllä löytyy ottajia muualta.
7. Ei pidetä kandeja ajan tasalla
Jeff Hadenin kirjoituksessa oli maininta, että tehdyn tutkimuksen mukaan 94% työnhakijoista jää ilman tietoa siitä kuinka rekrytoinnissa on käynyt. Tuo prosentti on isoimmasta päästä mitä itse olen nähnyt, mutta todellisuus on se, että yritykset hoitavat pääsääntöisesti valtavan huonosti hakijoille tiedottamisen. Itse pidän tätä asiaa erittäin tärkeänä ja sillä voi olla iso vaikutus siihen, miten yritys nähdään tulevaisuudessa. Toki mukaviakin poikkeuksia on ja mm. LinkedInissä on kiertänyt kuvia, kun hakijoita on muistettu kauniilla kirjeellä ja leffalipulla siitä hyvästä, että ylipäätänsä oli kiinnostunut tehtävästä.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemun vastuualueella InHuntissa on mm. liiketoiminnan kehittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä tuotteiden ja palveluiden konseptointi. Tällä hetkellä Teemu kirjoittaa mm. näitä kirjoituksia Madridista, Espanjasta käsin, jossa hän on viimeistelemässä maisterin tutkintoaan arvostetussa EAE Business Schoolissa.
Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup