1. Oma kokemus, osaaminen ja vahvuudet
Ihan aluksi olisi tärkeä käydä läpi omaa työhistoriaa ja laittaa ihan konkreettisesti paperille se, mitä on tehnyt, mitä on saanut aikaan ja miksi jonkun kannattaisi palkata juuri sinut. Tähän liittyy vahvasti oma koulutus, hankittu kokemus, osaaminen, tulokset, persoona ja motivaatio.
2. Miksi joku palkkaisi minut?
Suomessa edelleen on työnantajien markkinat, joka tarkoittaa sitä, että heillä on usein varaa mistä valita. Näin olisi erittäin tärkeä kirkastaa se miksi jonkun kannattaisi palkata juuri sinut? Itse lähtisin avaamaan tätä sitä kautta, että mitä olet saanut aikaan (=konkreettiset tulokset) ja ennen kaikkea mitä yritys voisi saada palkatessaan sinut.
3. Tehtävät ja yritykset
Käy läpi tehtäviä ja mieti mihin sinulla on aidosti mahdollisuudet. Valitettavasti yritykset etsivät aika lailla valmiita tapauksia ja näin se klisee, että ”on nopea oppimaan” ei valitettavasti usein riitä. Eli ole itselle rehellinen ja kohdista katseesi 80% niihin paikkoihin, jotka aidosti hallitset, mutta jotka tarjoavat samalla jotain uutta. 20% voi sitten olla enemmän niitä, joihin et välttämättä täytä läheskään kaikkia kriteerejä, mutta uskot suoriutuvasi erinomaisesti.
4. Paperit kuntoon
Edelleen CV ja työhakemus ovat välttämättömiä onnistuneen työnhaun kannalta. Olen sen verran monta kirjoitusta niistä kirjoittanut, että en ala niitä tässä avamaan. Kirjoitukset löytyvät tuolta oikeasta laidasta, kun klikkaat esim. kategoriaa ”CV”.
5. Online presenssi kuntoon
Yhä useampi hakija erottuu positiivisesti edukseen omalla online presenssillä. Kevyimmillään tämä tarkoittaa hyvää LinkedIn profiilia, mutta parhaimmillaan muiden kanavien kuten Twitter & Pinterest aktiivista hyödyntämistä sekä omia www-sivuja tai sivuja palveluissa kuten branded.me. Kirjoitukset, artikkelit ja haastattelut eri medioissa ovat myös omiaan vahventamaan ja luomaan kuvaa jonkun alan tai aiheen asiantuntijana.
6. Löydä mielenkiintoiset paikat
Omat verkostot. Ihmiset löytävät usein uuden työpaikan omien verkostojensa kautta. Se ei kuitenkaan tapahdu ilman, että ei tekisi itse asialle jotain. Joten on hyvä aktivoitua ihan esim. sähköpostin ja LinkedInin avulla ja levittää sanaa omaan kontaktiverkostoon, että olisi uutta mahdollisuutta vailla. Tämäkin kannattaa tehdä harkitusti ja olla ensiksi yhteydessä sellaisiin henkilöihin, jotka ovat merkittävissä positioissa ja/tai omaavat ison kontaktiverkoston.
Suorahakuyritykset. Lue edellinen kirjoitukseni, miten lähestyt suorahakuyrityksiä.
Työpaikkasivustot. Vaikka tutkitusti suhteellisen pieni osa työpaikoista tänä päivänä tulee julkiseen levitykseen, niin on se kuitenkin väylä, jota pitkin moni edelleen työllistyy. Suomen suosituimpia työpaikkasivustoja ovat https://tyopaikat.oikotie.fi/ , http://www.monster.fi/, https://duunitori.fi/ ja https://tyopaikat.suomi24.fi/. Myös LinkedInin “jobs” osio on kasvattanut paljon suosiotaan ja sitä kannattaa tasaisesti vilkuilla.
7. Analysoi mitä yritys on hakemassa
Käy läpi työpaikkailmoitus ja kirjaa sieltä tärkeimmät asiat ylös. Jos työpaikkailmoituksessa sanotaan esimerkiksi näin: ”Menestyt tehtävässä, kun sinulla on vankka kokemus henkilöstön osaamisen kehittämisestä, verkon kautta oppimisen mahdollistamisesta, erilaisten alan palveluntarjoajien kanssa toimimisesta ja palvelujen kilpailuttamisesta.”. Tuosta kirjoittaisin ylös asiat, kuten henkilöstön osaamisen kehittäminen, verkon kautta oppiminen, palvelutarjoajien tunteminen, palveluiden hankkiminen ja kilpailuttaminen.
8. Optimoi
Omat kokemukset sekä tutkimukset tukevat tätä. Eli jokainen hakemus, jonka lähetät pitäisi muokata vastaamaan kyseistä paikkaa. Itse puhun usein työnhaun optimoinnista. Älä oleta, että rekrytoijalla olisi aikaa tutkia papereita. Tee asia hänelle helpoksi ja vastaa työpaikkailmoitukseen tai avoinna olevaan tehtävään työhakemuksellasi ja CV:lläsi. Eli edellistä kohtaa mukaillen, niin pidä huoli, että listatut asiat löytyvät käytännössä sanasta sanaan hakemuksestasi ja mahdollisuuksien mukaan myös CV:stäsi.
9. Ole aktiivinen
Aktiivisuus on harvemmin pahasta ja hyvin usein kannusta ihmisiä soittamaan esim. ennen hakemuksen lähettämistä ja esittämään muutaman hyvän kysymyksen. Kun tämä soitto on tehty ja kontakti rekrytoijaan luotu, ei myöskään ole huono idea lähettää kontaktipyyntöä esim. LinkedInissä. Näin jos olet onnistunut puhelinsoitolla herättämään mielenkiinnon, niin rekrytoija varmasti käy vilkaisemassa kontaktipyynnön jälkeen profiiliasi, jolla olet taas ottanut askeleen lähemmäksi työhaastattelua.
10. Toista, toista ja toista.
Itse uskon määrän ja laadun voimaan. Työnhaku on parhaimmillaan tai pahimmillaan kokopäivätyö ja näin se pitäisi ajatellakin varsinkin siinä vaiheessa, jos on ilman työtä. Tavoitteeksi voisi laittaa, että haet yhteen paikkaan per päivä, joka tarkoittaa sitä, että jos sen tekee huolella, kuluu siihen helposti useampi tunti. Se voi jostakin tuntua paljolta, mutta itse jos olisin vastaavassa tilanteessa niin todennäköisesti aika, jonka käyttäisin olisi vielä todella paljon enemmän. En voisi kuvitella siinä vaiheessa itselleni mitään muuta tärkeämpää asiaa, kun löytää itselleni mielenkiintoinen uusi työpaikka. Ja vaikka työnhakuun käyttäisi sen 8 tuntia päivässä, niin on se fakta, että edelleen aikaa riittää perheelle, ystäville ja harrastuksille. Nyt on kyse vain siitä, että mitä elämältä haluaa ja kuinka paljon.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.
Seuraa InHuntia LinkedInissä:
http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa:
https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: