Elettiin vuotta 2013, kun keskustelin silloisen toimitusjohtajamme Hannu Männyn kanssa toimintamme kehittämisestä. Kyseisenä vuonna olimme saavuttamassa lähes 2 miljoonan euron liikevaihdon ja mietimme yhdessä, mitä seuraavaksi.
Itse rakastan teknologiaa ja oma mielenkiintoni oli jo pitkään ollut digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Kun lähdin avaamaan omia ajatuksiani siitä, miten voisimme lähteä kasvattamaan InHuntin tunnettuutta online -kanavissa ja samalla helpottaa mm. ihmisten tuskaa, kun he etsivät uusia mahdollisuuksia työmarkkinoilla, syntyi nopeasti suunnitelma mm. täysin uusista responsiivisista nettisivuista, sosiaalisen median kanavista sekä sisällön tuottamisesta. Joulukuussa 2013 kaikki oli valmista ja uudet sivut sekä sosiaalisen median kanavat avattiin yleisölle.
Olen itse ollut suorahakualalla vuodesta 2009. Itseäni kiinnosti erityisesti mahdollisuus lähteä raottamaan verhoa alallemme ja kertomaan, miten suorahakuyritykset oikeasti toimivat. Antaa käytännön neuvoja ja vinkkejä, miten jokainen työnhakija pystyy nostamaan omia mahdollisuuksiaan, kiinnittämällä oikeisiin asioihin huomiota ja toimimalla oikein.
Samalla halusin lähteä ottamaan kantaa itse suorahakualaan, niin hyvässä kuin pahassa. Ala kun on Suomessa erittäin pirstaleinen ja toimijoita löytyy sadoittain jokaiseen lähtöön. Sana suorahaku tai headhunting voi valitettavasti tarkoittaa käytännössä mitä tahansa, joka tuo haasteita mm. palvelun ostamiseen sekä laatuun jota rahalla saa.
Koko digitaalisuuteen liittyvän strategiamme ydin on siis ollut tietoisuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen. Numeroiden valossa tässä voisi todeta onnistuneemme. Sivustomme kävijämäärät ovat moninkertaistuneet. Ennen uutta strategiaa www-sivuillamme kävi noin 3000-4000 kävijää kuukaudessa. Vuonna 2014 kävijöitä oli keskimäärin n. 11.500 / kk, vuonna 2015 n. 15.000 / kk ja kuten alla olevasta graafikasta näkee, tänä vuonna jokaisena kuukautena on mennyt reilusti rikki jo 20.000 vierailijan raja. Pelkästään blogissamme on vierailtu näiden vajaan kahden ja puolen vuoden aikana yhteensä yli 150.000 kertaa! Ja iso kiitos siitä kuuluu kaikille teille!
Myös seuraajamme eri sosiaalisen median kanavissa on kasvanut tasaisesti. Ehdottomasti tärkein kanavamme on LinkedIn ja siellä meillä on tällä hetkellä n. 5200 seuraajaa. Päivityksemme keräävät paljon mielenkiintoa ja positiivista keskustelua käydään niiden ympärillä jatkuvasti. Paljon olemme saaneet kiitosta ennen kaikkea siitä, että kirjoitamme ja kerromme asioista niin kuin ne ovat, emmekä niinkään yritä antaa alastamme turhan kaunista kuvaa kirjoittamalla asioista niin kuin niiden pitäisi olla.
Digitaalisuus on todella tiivis osa InHuntin strategiaa ja se näkyy jo ihan siinä, että työsopimuksistamme lähtien aktiivisuutta eri kanavissa painotetaan. Ne, jotka ymmärtävät miten business tänä päivänä toimii, ymmärtävät myös, että tuollaiset luvut joista juuri kerroin, vaikuttavat valtavan positiivisesti myös ydin businekseemme. Eikä pelkästään sisään tulevien tarjouspyyntöjen muodossa. Spontaani tunnettuus kasvaa koko ajan, kun päivittäin tuhannet ihmiset törmäävät InHuntin nimeen jossakin kanavassa. Viimeiset puolueettomat tutkimuksetkin osoittavat, että InHunt on noussut myös päättäjien tietoisuuteen yhtenä merkittävimistä suorahakupalveluiden tarjoajista Suomessa. Vielä kun tietää, miten B2B –ostajat hyödyntävät tänä päivänä internettiä ja sosiaalista mediaa ostopäätöstensä tukena, kokonaisvaikutusta businekseen voidaan vain arvailla. Media on myös ollut koko ajan kiinnostuneempi meistä ja itsekin olen saanut lukuisia yhteydenottoja eri toimittajilta ja kommenttejani on saanut lukea mm. Kauppalehdestä, Helsingin Sanomista jne.
Mutta kehitettävääkin löytyy ja mm. nykyiset www-sivumme ovat jo vanhentuneet ja uusia tehtaillaan para-aikaa. Myös hakijatietokantamme moninkertaistuminen on aiheuttanut sisäisiä haasteita ja se on vahvasti to-do listallamme, jotta saamme siitä vieläkin toimivamman ja tehokkaamman työkalun headhuntereidemme käytettäväksi. Mutta tätähän tämä tänä päivänä on. Jatkuvaa uudistamista ja kehittämistä alati kiihtyvällä tahdilla.
Kiitos vielä kaikille teille, että olette aktiivisesti olleet mukana matkassamme ja toivottavasti sitä olette myös jatkossa. Me puolestaan yritämme pitää huolen siitä, että tarjoilemme mielenkiintoista luettavaa myös tästä eteenpäin.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.
Seuraa InHuntia LinkedInissä:
http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa:
https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: