Olen viime aikoina ottanut kirjoituksissa suhteellisen paljon kantaa siihen, että rekrytointiin olisi erittäin tärkeää tuoda myös analytiikka ja data avuksi. Asiat, jotka ovat olleet jo pinnalla myös rekrytointimaailmassa vuosia.
Tässä yksi kirjoitus, jossa kävin läpi asiaa siitä kulmasta, miten saada lisää laadukkaita hakemuksia: https://inhunt.fi/2018/02/nain-saat-enemman-laadukkaita-hakemuksia/
Jos lukee kirjoituksen, huomaa, että monessa kohtaa suosittelen datan ja analytiikan hyödyntämistä.
Kun valtaosassa yrityksiä rekrytointiprosessi sekä päätökset perustuvat vielä pitkälti perstuntumaan ja siihen, miten asiat ovat aina tehty, löytyy maailmalta myös paljon yrityksiä, jotka jo aktiivisesti hyödyntävät dataa ja analytikkaa osana rekrytointia, päätöksiä, perehdyttämistä, työnantajanmielikuvan rakentamista jne.
Viime viikonloppuna silmiini osui LinkedInin Talent Solutionsin tekemä hyvä tutkimus aiheesta, joka kulkee otsikolla: ”Data is the new corporate superpower”
Sen lisäksi, että tutkimuksessa tarkasteltiin datan käyttöä rekrytoinneissa yleisellä tasoalla, tutustuttiin kuuteen eri yritykseen ja siihen, miten ne hyödyntävät dataa ja mitkä ovat siitä saatavat hyödyt. Seuraavassa pari mielenkiintoista kommenttia vapaasti suomennettuina:
”Tulemme näkemään ison muutoksen henkilöstöhallinnon tehtävissä, kun data ja analytiikka uudistaa työtapojamme. Tällä hetkellä jo haemme HR ammattilaisia, joilla on kyky ymmärtää, tulkita ja hyödyntää dataa – ja tämä on trendi, jonka uskon jatkuvan.”
Dawn Klinghoffer, General Manager of HR Business Insights, Microsoft
”Me emme millään pysty kattamaan koko maailmaa rekrytointikampanjoilla, joten meidän täytyy olla todella valikoivia, mistä etsimme työntekijöitä. Data auttaa meitä todella paljon käyttämään omia resurssejamme mahdollisimman tehokkaasti.”
Devin Rogozinski, Head of Talent Marketing, Atlassian
Kun yritykset ymmärtävät ja oppimaan käyttämään dataa ja analytiikkaa osana rekrytointiprosesseja, on selvää, että rekrytointien laatu tulee paranemaan huomattavasti. Monet yritykset menevät edelleen hyvin paljon laput silmillä ja heillä ei ole edes aitoa ymmärrystä siitä, mitkä rekrytointikanavat (laatu, määrä jne.) toimivat parhaiten tai kuinka monta potentiaalista kandia jättää hakemuksen työpaikkailmoituksen luettuaan. Ja nämä ovat siis todella perustason asioita, mutta toki niistä kannattaa lähteä liikkeelle.
Lähitulevaisuudessa tulemme näkemään organisaatiota, jotka tulevat viemään datan hyödyntämisen rekrytoinneissa aivan uudelle tasolle. Tähän myös tekoäly tulee tuomaan oman mausteensa. Pari viikkoa sitten blogasin aiheesta ”Tekoäly rekrytoinnissa” ja tuossa kirjoituksessa kirjoitin mm. näin:
”Itse toki odotan sitä päivää, kun tekoäly tulee aidosti auttamaan rekrytoinneissa ja oppii tekemään esimerkiksi alkuvaiheen karsinnan ihmisen puolesta. Koko ajan organisaatioilla on enemmän dataa käytössä myös heidän työntekijöistä ja näin kone voisi hyvinkin oppia tärkeitä asioita mm. siitä, mitkä ominaisuudet vaikuttavat kyseisessä orgaanisaatiossa ja tehtävässä menestymiseen. Näin kone oppisi jatkuvasti ja tekisi jo alkuvaiheen karsinnasta lähtien aina vaan parempia päätöksiä, jotka perustuisivat aidosti konkreettisiin menestystekijöihin. Tällä tavalla saavutettaisiin taatusti useissa organisaatiossa merkittävä parannus rekrytoinneissa.”
P.S. Mikäli LinkedInin tekemä raportti kiinnostaa laajemmin, niin sen pystyt lataamaan kokonaisuudessan täältä: https://business.linkedin.com/talent-solutions/recruiting-tips/data-is-the-new-corporate-superpower
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.