Pitkästä aikaa työnhaussa: Osa 2/6 – Oma brändi, LinkedIn -profiili, CV, työhakemus ja verkostot

Jaa somessa:

Viime viikolla tämän blogisarjan ensimmäisessä osassa kirjoitin siitä, mistä lähteä liikkeelle, mikäli pitkästä aikaa joutuu aktiivisesti hakemaan töitä. Tänään käydään läpi oman brändin, LinkedIn -profiilin, CV:n, työhakemuksen ja verkostojen merkitystä työnhaussa.

Kun puhutaan omasta henkilöbrändistä, on tärkeää ymmärtää, että ihan jokaisella meillä on sellainen. Aika useat tiedostavat tämän ja ovatkin systemaattisesti viime vuosien aikana lähteneet kehittämään omaa brändiään esim. sosiaalisen median avulla. Nämä henkilöt ovat huomattavassa etulyöntiasemassa työnhakutilanteessa niihin verrattuna, jotka eivät ole asialle mitään tehneet.

Helpoin tapa lähteä kehittämään omaa henkilöbrändiä on ehdottomasti LinkedInin avulla. Siellä kaikki lähtee liikkeelle omasta profiilista ja siitä, että se antaa sinusta parhaan mahdollisen kuvan henkilölle, joka sattuu profiilissasi vierailemaan. En lähde tähän nyt avaamaan, mitä kaikkea hyvä LinkedIn -profiili pitää sisällään, mutta mikäli asia kiinnostaa, niin suosittelen lukemaan nämä kaksi kirjoitustani:

Mikäli itse ajautuisin työnhakutilanteeseen, olisi LinkedIn olisi se paikka, johon panostaisin erittäin paljon CV:tä ja työhakemusta unohtamatta. CV:llä ja työhakemuksella on edelleen paikkansa työnhakuprosessissa ja näin ne kannattaa laittaa kuntoon. InHuntin kaikkien aikojen luetuin blogi on vuodelta 2014 ja se käsittelee 10 yleisintä virhettä CV:ssä. Vaikka kirjoitus on jo kuuden vuoden takaa, on se edelleen erittäin ajankohtainen, sillä CV:n saralla ei ole hirveästi innovointia tapahtunut:

Verkostoilla iso merkitys

Viimeksi viime vuoden puolella tuli kirjoitettua verkostojen merkityksestä työnhaussa ja siitä, kuinka omia verkostoja olisi syytä kasvattaa systemaattisesti. Suurin osa avoinna olevista työpaikoista, kun menee suoraan verkostojen kautta ja näin ne eivät tule minnekään julkisesti esille.

Sellaisilla henkilöillä, jotka ovat jo vuosia kasvattaneet verkostojaan ja jopa rakentaneet omaa henkilöbrändiään sosiaalisessa mediassa, varsinkin Linkedinissä, on heillä valtava etu muihin nähden, kun he joutuvat tilanteeseen, jossa uudelle työpaikalle olisi tarvetta. 

Kun verkostoituu aktiivisesti LinkedInissä, käy keskustelua ja on näkyvillä, johtaa se myös hyvin usein spontaaneihin yhteydenottoihin, yhteistyöehdotuksiin tai konkreettisiin työtarjouksiin. Yksi syy tähän on se fakta, että oman verkoston kasvattamisella on erittäin iso positiivinen vaikutus omaan löydettävyyteen LinkedInissä:

Tämän viikon tehtävä:

Oma LinkedIn -profiili ja CV kuntoon! Vasta siinä vaiheessa, kun ne ovat kunnossa, on järkevää lähteä etsimään itselle sopivia ja kiinnostavia uusia haasteita. Edellä mainittujen linkkien takaa löydät kaiken tarvitsemasi ja tästä voi ladata simppelin CV-pohjan, jonka olen tehnyt:

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Head of Claims, Protector
Intendentti
Projektipäällikkö/projektijohtaja
Hallitusammattilainen
Tre småbarnspedagoger med stort hjärta!
Uusimmat

Blogista

Kuvasa henkilö tekemässä työpaikkahakemusta tietokoneella.
Headhunterin näkökulma: Miksi hakemusta ei kannata jättää viime tippaan?
Julkisella sektorilla on yhä yleistä jättää työhakemus aivan viime tipassa. Mutta mitä se kertoo hakijasta ja mitä headhunter ajattelee siitä? Lue, miksi ajoissa...
Kilpailuetu osana strategiaa on yrityksesi turbomoottori_1200x630px
Kilpailuetu osana strategiaa on yrityksesi turbomoottori!
Moni strategia jää suunnitelman tasolle, koska kilpailuetu puuttuu. Kun kilpailuetu määritellään, siitä tulee strategian moottori, joka ohjaa valintoja ja tuo...
Nainen tähyilee ikkunasta korkeassa toimistorakennuksessa.
Milloin yrityksen huono tulos on merkki toimitusjohtajan vaihdon tarpeesta? 
Toimitusjohtajan vaihdon tarpeellisuus on monisyinen kysymys, joka vaatii strategista, taloudellista ja inhimillistä harkintaa. Pelkkä huono tulos ei riitä syyksi.
Mies miettii toimistossa yhtälöitä.
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa?
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa? Strateginen epäselvyys kuulostaa houkuttelevalta. Se viittaa joustavuuteen, avoimiin vaihtoehtoihin...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.