Löytyi mielenkiintoinen tehtävä johon aikoo hakea, mutta samalla tietää, että niin aikoo tehdä varmasti sata muutakin. Miten onnistuu saamaan CV:nsä siihen pinoon, joita tullaan lähestymään puhelimitse? Tätä asiaa pyörittelee päässä todella moni työnhakija ja erittäin usein tätä asiaa kysytään myös minulta. Pyrin aina antamaan vinkkejä parhaani mukaan ja myös hyvin usein ilahduksekseni olen kuullut vinkkieni tuottaneen tulosta. Viimeisin kerta oli pari viikkoa sitten, kun hyvä ystäväni haki erittäin mielenkiintoiseen tehtävään ja yli 100 hakijan joukosta hänet oli valittu haastatteluun. Vielä en tiedä miten loppuen lopuksi kävi, mutta ainakin on mukava tietää, että hänelle tarjoutui mahdollisuus eikä tullut hylätyksi pelkän CV:n perusteella. Se mikä oma roolini oli tässä, niin en voi olla täysin varma, mutta ainakin ystäväni kovasti kiitteli minua jälkeenpäin.

Miten sitten saada oma CV pinon päällimmäiseksi? Helpoiten vastaan tuohon kysymykseen sillä, kun raotan verhoa siihen, miten rekrytoijat hyvin usein toimivat. Kun on kyseessä erittäin mielenkiintoinen tehtävä johon kiinnostusta riittää yllin kyllin, nousee CV:n arvo ylitse muiden. Fakta on se, että pahimmillaan rekrytoinnista vastaavan henkilön sähköposti täyttyy yhteydenotoista ja puhelin soi taukoamatta, kun hakijat yrittävät erottautua kysymällä muutamia lisäkysymyksiä. Itse kannustan myös aina soittamiseen, mutta jos niin päättää tehdä, täytyy se tehdä erittäin huolella ja kysymykset sekä soittamisen ajankohta miettiä tarkoin. Valitettavasti, on se siltikin vähän onnenkauppaa, minkälaiseen hetkeen sattuu soittamaan tai saako ylipäänsä henkilöä kiinni ennen kuin menee epätoivon ja häirinnän puolella.

Mikäli kyseessä on haku, joka saa laajalti kiinnostusta, hakuajan umpeutuessa rekrytoijalla on pinossa pitkälle toistasataa työhakemusta ja CV:tä. Se mitä sitten tapahtuu, tulee seuraavassa ja perustuu minun omaan toimintatapaani sekä lukemattomiin keskusteluihin työtoverieni sekä rekrytoinnin parissa toimivien henkilöiden kanssa. Ennen CV pinon läpikäymistä rekrytoija käy käytännössä ainakin kerran vielä läpi haettavan profiilin ja sen mitä esim. asiakkaan kanssa on yhdessä tehtävästä määritelty. Hän painaa mieleensä / kirjoittaa paperille erilaisia avainsanoja joita haluaa CV:stä löytyvän (vinkki: nämä samat avainsanat löytyvät myös hyvin usein työpaikkailmoituksesta). Avainsanoja voisi vaikka olla: esimiesasema + kaksi (2) vuotta, medialanatuntemus, radio & tv etu, myyntikokemusta + viisi (5) vuotta, sujuva suomen ja englannin kieli, ruotsi etu, kansainvälinen kokemus etu, kaupallinen koulutus etu jne.  Eli hyvin usein listataan sellaisia asioita, joiden täytyy löytyä ja sitten sellaisia, jotka katsotaan ns. eduksi.

Kun avainsanat on listattu ja tehtävän vaatimukset kirkastettu mieleen alkaa CV:n läpikäyminen, johon alussa ei todellakaan hukata aikaa. CV:t laitetaan kahteen pinoon sen mukaan löytyykö riittävästi edellä mainitussa listassa olevia asioita. Kun ensimmäinen jako kahtia on tehty, siirrytään sen pinon pariin, jotka ovat kelpuutettu jatkoon. Sitten alkaa vasta tarkempi syyni ja aletaan todella katsoa tarkemmin CV:tä sekä lukea työhakemuksia. Ja kyllä! Jokaista hakemusta ei näissä tapauksissa tule luetuksi! Miksi? Jos tarvitsee ja on aikeissa ostaa tilavan perheauton, niin käykö kuitenkin koeajamassa varmuuden vuoksi kaikki Nissan Micrasta lähtien? Ei käy. Siihen ei halua hukata aikaa, koska ei ole mitään mahdollisuutta, että päätyisi pienempään menopeliin. Nissan Micrassa ei varmasti ole mitään vikaa ja onkin omassa luokassaan todella hyvä auto, mutta kun vaatimustaso ja tarve on aivan toista luokkaa.

Isoimmissa kansainvälisissä yrityksissä, joihin hakemuksia sataa päivittäin on käytössä automaattiset ohjelmat, jotka tekevät ensimmäisen karsinnan rekrytoijien puolesta samaa mekanismia käyttäen. Ohjelma karsii ne CV:t pois, joista ei löydy tarpeeksi haluttuja avainsanoja. Joku voisi tähän kommentoida, että eikö siinä ole riski, että joku potentiaalinen henkilö menetetään sen takia, että hän ei ole CV:n kirjoittamisen ammattilainen. Itse olen sitä mieltä, että jos ei pysty niinkin yksinkertaista dokumenttia kuin CV kirjoittamaan järkevällä tavalla, niin sitten ei ehkä ole yrityksen hakema henkilö.

CV:tä ja rekrytoinnin alkuvaihetta voisi verrata hakukoneoptimointiin (SEO), jossa esim. yrityksen www-sivut pyritään optimoimaan niin, että Googlessa tai missä tahansa hakukoneessa tiettyjä sanoja käyttämällä yrityksen sivut löytyvät ensimmäisten hakutulosten joukosta. Tosin hakukoneoptimoinnista on tullut jo taidetta mm. Googlen muuttaessa algoritmiaan monimutkaisempaan suuntaan koko ajan, mutta ajatus silti on sama. Täysin sama ajatus on myös jos omistat profiilin LinkedInissä ja haluat joskus tulla sitä kautta löydetyksi, niin kannattaa miettiä, mitä sanoja profiilissasi on.

Mikäli aihe kiinnostaa enemmän, niin tässä muutamia aikaisempia kirjoituksiani, jotka kannattaa lukea:

Unohda työhakemus ja panosta CV:hen: http://goo.gl/FAzcFt , Headhunterin näkökulma, 10 isointa virhettä CV:ssä: http://goo.gl/m2YUYc , Asiat jotka ratkaisevat valitaanko työnhakija työhaastatteluun: http://goo.gl/RYyJ39 , Työnhakija voi olla CV:nsä uhri: http://goo.gl/V5JUsJ , Miten tulla headhuntatuksi? Tässä 5 vinkkiä: http://goo.gl/y12Fc5

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemun vastuualueella InHuntissa on mm. liiketoiminnan kehittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä tuotteiden ja palveluiden konseptointi. Tällä hetkellä Teemu kirjoittaa mm. näitä kirjoituksia Madridista, Espanjasta käsin, jossa hän on viimeistelemässä maisterin tutkintoaan arvostetussa EAE Business Schoolissa.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup