Oletko vaihtamassa työpaikkaa? Pidä nämä mielessä, kun teet päätöstä.

Jaa somessa:

Hyvin usein näkee tai kuulee, että henkilö on joutunut pettymään sen jälkeen, kun on vaihtanut työpaikkaa. Työpaikan vaihtoon liittyy useita riskejä ja liian usein uuteen työpaikkaan sännätään rahan tai jonkun muun asian sokaisemana. Tässä omalta osaltani pieni ”check-list” ennen kuin laitat nimesi uuteen työsopimukseen:

Miksi olen vaihtamassa? Analysoi tilanne kunnolla.

Kannattaa käydä tilanne kunnolla läpi ja listata ihan ylös ne asiat, jotka ovat saaneet sinut miettimään työpaikan vaihtoa. Onko kyse yrityksestä, omasta esimiehestä, työkavereista, omasta roolista, työmatkasta vai mistä? Monesti sen hetkinen tyytymättömyys saattaa haihtua, jos maiseman vaihto tai työkuvan muutos onnistuukin ihan nykyisessä organisaatiossa.

Tarjoaako kohdeyritys / rooli minulle tarpeeksi uutta

Kun lähtee vaihtamaan toiseen yritykseen, niin kannattaa varmistua siitä, että tehtävässä on tarpeeksi uutta oman mielenkiinnon säilymisen ja itsensä kehittämisen kannalta. Kukaan ei halua huomata muutaman kuukauden jälkeen tekevänsä taas kutakuinkin samaa työtä.

Viekö steppi minua oikeaan suuntaan urallani

Omaa uraa kannattaa suunnitella ihan sillä, että missä haluaa itsensä nähdä 5 – 10 vuoden päästä. Tätä varten pystyykin sitten jo rakentaa aikajanaa ja käydä läpi minkälaista osaamista / kokemusta tarvitsee matkan varrelta, jotta nuo pitkän tähtäimen tavoitteet tulee saavutettua.

Mikä on kohdeyrityksen historia, taloudellinen tilanne sekä tulevaisuuden näkymät.

Varsinkin tänä päivänä on ehdottoman tärkeää tarkistaa tulevan työnantajan taloudellinen tilanne sekä tulevaisuuden näkymät. Tänä päivänä internet on pullollaan tätä tietoa, mutta myös suoraan kysymällä voi saada paljon aikaan. Jos mahdollista, niin tee katsaus myös yrityksen historiaan ja yritä selvittää minkälaisia tilanteita siellä on mahdollisesti ollut.

Mikä on kohdeyrityksen omistustausta ja tahtotila

Onko kyseessä perheyritys, startup vai kenties pääomasijoittajat hääräävät taustalla. Näillä kaikilla on merkitystä omaan tulevaisuuteen yrityksessä. Onko yrityksen tarkoitus vain nopeasti kasvaa ja sen jälkeen tulla myydyksi vai onko kyseessä perheyritys, jonka kvartaali on 25 vuotta.

Kuka on tuleva esimiehesi ja miten kemiat hänen kanssaan synkkää

Yksi tärkeimmistä asioista työpaikkaa vaihtaessa on tulevasi esimiehesi. Onko hän ammattitaitoinen, tuletteko juttuun, synkkääkö kemiat etc. Pahinta on se, että työpaikan vaihdon jälkeen sukset menevät ristiin esimiehesi kanssa heti ensimmäisten kuukausien aikana.

Ketkä ovat tulevat työkaverisi ja mitä he sanovat työstään

Usein myös unohdetaan, että ne työkaverit ovat todella iso osa työssä viihtymistä ja vaihtamalla ei aina mennä parempaan päin. Jos mahdollista niin tutki esim. LinkedInin avulla ja löydät aivan varmasti jonkun tulevan työkaverisi, jonka kanssa jaatte yhteisen kontaktin. Tämän kontaktin kautta voit hyvinkin päästä kysymään ja saamaan rehellistä tietoa mahdollisesta uudesta työpaikasta sekä tulevasta työympäristöstäsi.

Älä anna rahan tai puheiden sokaista

Tähän miinaan niin moni on astunut ja se on ymmärrettävää. Yritykset haluavat parhaat henkilöt töihin ja näin välillä sortuvat ylimyymiseen rekrytointitilanteissa. Tämänhän me sitten hyväuskoiset suomalaiset ostamme täysin ja myöhemmin tulemme huomaamaan, että valitettavan vähän niistä puheista oli totta tai ei tullut koskaan toteutuneeksi.

Pyydä asiat kirjallisina

Ehkä yksi tärkeimmistä ohjeista on se, että mitä ikinä työhaastattelussa ja sopimusneuvotteluissa luvataan tai sovitaan, niin pyydä ne aina kirjallisena. Oli sitten kyseessä vuosibonukset, tulevat palkankorotukset ja lisävastuut tai yrityksen Levi-mökin käyttöoikeus, niin on kaikille helpompaa ja selkeämpää jos nämä asiat on tullut kirjatuksi paperille.

Tämä artikkeli on alunperin kirjoitettu syyskuussa 2015.  Päivitetty maaliskuussa 2023.

Tuuli Paasilehto - InHunt Group Oy
Tuuli Paasilehto - Miksi parhaat tekijät eivät valitse sinun yritystäsi? Näin käännät tilanteen eduksesi!
Senior Headhunter Tuuli Paasilehto etsii työn ja tekijän täydellistä matchia. Nämä viisi kysymystä organisaation kannattaa esittää...
Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Head of Claims, Protector
Teknisk direktör
Näringslivsdirektör
Tekninen johtaja
Elinkeinojohtaja
Uusimmat

Blogista

Nainen tähyilee ikkunasta korkeassa toimistorakennuksessa.
Milloin yrityksen huono tulos on merkki toimitusjohtajan vaihdon tarpeesta? 
Toimitusjohtajan vaihdon tarpeellisuus on monisyinen kysymys, joka vaatii strategista, taloudellista ja inhimillistä harkintaa. Pelkkä huono tulos ei riitä syyksi.
Mies miettii toimistossa yhtälöitä.
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa?
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa? Strateginen epäselvyys kuulostaa houkuttelevalta. Se viittaa joustavuuteen, avoimiin vaihtoehtoihin...
InHuntGroup_SmartOriginal_AsiakasQuote_1200px_1
InHuntin kautta varmistettiin laaja ja laadukas hakijajoukko
Uuden key account managerin rekrytointi herätti Smart Originalilla huolta: olisiko omilla resursseilla mahdollista tavoittaa riittävän laajasti ja laadukkaasti...
InCrest Oy - Strateginen kumppani, joka ymmärtää suomalaista yritystä ja arkea_plain4
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten Pk-yritysten kriisit eivät ratkea eri toimijoiden yksittäisillä toimenpiteillä. InHunt...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.