Onko suomalaiset yritykset valmiita Amazonin tuloon

Amazon Web Services on kasvubisnes Amazonin sisällä. Sen liikevaihto oli vuoden toisella neljänneksellä 1,8 miljardia dollaria eli noin 1,6 miljardia euroa. Se on noin kahdeksan prosenttia Amazonin koko liikevaihdosta. Kasvua edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna oli peräti 81 prosenttia. Viime viikolla talouselämä kirjoitti Amazonin pilvipalveluiden uudesta toimistosta Suomessa. Yhtiön palveluja käyttävät esimerkiksi Supercell, Rovio, F-Secure, Sanoma, Alma Media, Nokia ja Finnair.

Amazon on yksi maailman isoimmista verkkokaupoista maailmassa, josta pystyy ostamaan tänä päivänä käytännössä mitä tahansa ja nykyään myös pilvipalvelut ovat siis merkittävä osa sen businesta. Meillä suomalaisilla on yleisesti aika niukka tietämys tai vähäisiä kokemuksia Amazonista johtuen varmasti siitä, että se ei ole varsinaisesti panostanut Suomen pieneen markkinaan. Itse kuuluin tähän ryhmään kunnes muutin perheeni kanssa Madridiin, Espanjaan. Ensimmäisten viikkojen aikana tuskastuin eri kaupoissa kiertelyyn ja mitä erilaisimpien asioiden metsästämiseen. Pienen Googlailun jälkeen eksyin Amazonin Espanjan sivuille, jonka seurauksena olen tehnyt 61 eri tilausta Amazon.es:ssä viimeisen vuoden aikana. Ostettuina tuotteina mm. Lasten turvaistuin (Cybex), lastenrattaat (Chicco), itkuhälytin (Motorola), kameralaukku (Olympus), canvas-tauluja, sukellustarvikekassi (Quicksilver), stepperi (Reebok), videotykki (Acer), konferenssikaiutin (Jabra), ilmapatja/sänky ja niin edelleen.

JabraAmazon on tehnyt ostamisesta äärimmäisen helppoa ja halpaa. Istuin tällä viikolla sisäisessä palaverissa ja keskustelun yhteydessä nousi tarve esille konferenssikaiuttimesta. Siinä samassa otin puhelimeni, avasin Amazonin äpin ja kirjoitin hakukenttään pari sanaa ja edessäni oli pitkä lista tuotteista. Tiesin Jabran entuudestaan, katsoin että arvostelut olivat erinomaiset ja kahden klikkauksen jälkeen olin ostanut tuotteen ja mikä parasta, seuraavana päivänä se oli kotiovellani! Hinta toimituksineen 111€ (Premium asiakkaana, josta maksan 15€ vuodessa, postitus on lähes aina ilmainen ja saapuu pikana). Mainittakoon, että sama tuote Verkkokauppa.comin sivuilla maksaa 129€ ja heidän slogan on ”todennäköisesti aina halvempi.” Amazonin tullessa Suomeen saa Verkkokauppa.comikin tehdä tarkennuksia hintoihinsa ja miettiä miten kilpailla Amazonia vastaan ei ainoastaan hinnoissa, mutta myös heidän aivan ylivoimaisessa logistiikkaosaamisessaan. (Video Amazonin käyttämistä roboteista yhdessä heidän logistiikkakeskuksistaan: https://www.youtube.com/watch?v=ADgSTMla3EU )

Jos ja kun Amazon rantautuu Suomeen kunnolla myös vähittäiskaupan puolelle, on moni perinteinenkin toimija ihmeissään. Stockmann uutisoi, että aikoo uusia kitkerää asiakaspalautetta saaneen verkkokauppansa. Mainintana, että Stockmann avasi verkkokauppansa vasta syyskuussa 2010! Amazon on aloittanut toimintansa 1995. Stockmannin johto on vielä pitkään vakuutellut, että asiakas haluaa tulla tavarataloon ja hypistellä tuotetta. Ehkä näin vielä monessa kohtaa onkin tosin samalla kun asiakas hypistelee, katsoo hän toisella kädellä puhelimestaan, mistä sen saisi halvimmalla ja ostaa tuotteen suoraan verkosta. Näin kävi mm. meidän ostamien lastenrattaiden kanssa. Kävimme ensiksi kolmessa valtavassa lastentarvikeliikkeessä täällä Madridissa, jonka tuloksena löysimme mieleiset. Sen jälkeen avasin Amazonin verkkokaupan, etsin samat rattaat ja nappia painamalla tein tilauksen. Säästöä syntyi 45€ ja rattaat olivat meillä kahden päivän kuluessa.

Se mikä myös huolestuttaa, että samalla kun ulkomaiset toimijat iskevät myös Suomen markkinoille, suomalaiset perinteiset yritykset vain pyrkivät suojelemaan sitä mitä on jäljellä eikä edes yritä vastata kilpailuun esim. ”avaamalla” verkkokauppansa myös muille kuin Suomessa asuville ihmisille. Tästä jo yksin kertoo se, että Stockmannin uusi verkkokauppa julkaistaan ainoastaan suomen ja ruotsin kielillä. Ilmeisesti on siis täysin poissuljettu ajatus, että ulkomailla asuva suomea tai ruotsia taitamaton henkilö voisi haluta ostaa esim. suomalaisia tuotteita tai designia kätevästi verkosta. Puhumattakaan Suomessa asuvista ja vierailevista henkilöistä, jotka eivät meidän kotimaisia kieliä hallitse.

Lopuksi pätkä toisen suomalaisen ison ja perinteisen toimijan Keskon uuden CDO:n Anni Ronkaisen mietteitä digitalisaatiosta ja siitä miten se koskettaa vähittäiskauppaa:

“Technology no longer hinders the digitalization of retail business. All the technical solutions needed already exist. The question is, who is able and bold enough to utilize digitalization in practice, and charm all the customers…Digitalization has become a much bigger challenge to retail business than we could ever imagine, and it should be embraced. The change begins between our ears. If we do not change the way we think and do business, digitalization will never be part of our everyday lives.”

Lue koko artikkeli ja Annin mietteet digitalisaatiosta: http://www.affecto.fi/Blogi/Tiedolla-johtaminen-ja-digitalisaatio/180-days-later-five-lessons-learned-from-retail-digitalization

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä on Hunting Heads Spain S.L:n pääomistaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup