Digitaalinen transformaatio rekrytointialalla

Jaa somessa:

 

Digitaalinen transformaatio on tällä hetkellä yksi kuumimmista konsulttitalojen ”buzz ”wordeista” ja näin ajattelin sen työntää ihan tämän kirjoituksen otsikkoon. Monilla tosin puheet jäävät aika lailla pintaraapaisuiksi ja kun mennään käytännön tasolle, ollaankin sitten jo sormi suussa. Yksinkertaisuudessa digitaalisella transformaatiolla tarkoitetaan tätä kaikkea meneillä olevaa digitalisaatiota ja sen synnyttämään muutosta ja ennen kaikkea sitä, miten eri toimialat tai toimijat pystyvät digitalisoimaan oman liiketoimintansa.

Yksi tämän hetkisistä rooleistani ja tehtävänkuvista liittyy erittäin vahvasti juuri tuohon ja ennen kaikkea siihen, miten pystymme digitalisoimaan meidän omaa liiketoimintaamme niin, että me, asiakkaamme ja kandidaatit siitä hyötyvät.

Rekrytointi- ja suorahakualaan digitalisaatio on vaikuttanut todella paljon. Asiaa voisi tarkastella useastakin eri näkökulmasta. Esimerkiksi siitä, miten palvelujen tarjonta on muuttunut, miten yritykset ostavat näitä palveluja tai miten henkilöt löydetään ja rekrytointiprosessit ylipäätänsä hoidetaan. Tässä kirjoituksessa keskityn näistä jälkimmäisimpään.

Kandidaattien löytäminen

Kun mennään paljon ajassa taaksepäin, löytyivät kandidaatit omien verkostojen tai perinteisen lehti-ilmoittelun avulla. Mikäli tämä ei tuottanut tulosta palkattiin headhunteri, jonka työvälineet olivat puhelin ja paksu muistikirja täynnä nimiä ja numeroita. Alkoi armoton soittaminen ja sopivien henkilöiden jahtaaminen.

Tämän jälkeen seuraavat kehitysaskeleet tulivat internetin synnyn myötä. Syntyi sähköiset työpaikkasivustot, jotka toivat kaivattua kustannustehokkuutta ilmoitteluun. Nyt lähes kaikilla oli mahdollisuus kustannustehokkaasti ilmoittaa heillä avoinna olevasta työpaikasta. Muutoksen myötä enää ei CV:tä tai hakemuksia tarvinnut lähettää postitse vaan alkoivat yritykset kerätä niitä omiin sähköposteihinsa tai hetkeä myöhemmin omiin rekrytointijärjestelmiinsä.

Rekrytointijärjestelmissä monet yritykset toisaalta menivät vikaan ja rakensivat mitä monimutkaisempia hakemuslomakkeita, jotka vaativat hakijalta aivan liian paljon aikaa ja vaivaa, jotta hakemus saatiin jätettyä. Tänä päivänä onneksi ainakin jotkut yrityksistä ovat ymmärtäneet tehdä asian mahdollisimman helpoksi hakijalle ja hakemuksen jättäminen onnistuu parissa minuutissa riippumatta käytössä olevasta laitteesta.

Kuitenkaan rekrytointiprosessin sähköistyminen ei tuonut vielä suurta muutosta rekrytointiprosessin hoitamiseen. Vasta sosiaalisen median synnyttyä ja digitalisaation voimistuttua viime vuosina on alkanut aidosti tapahtumaan. Koskaan ennen ei ehdokkaiden löytämiseen ole ollut tarjolla näin laajalti erilaisia ratkaisuja. Alussa yritykset eivät ymmärtäneet sosiaalisen media tehokkuutta, mutta nyt ihan viime vuosista lähtien on se ohittanut perinteiset työpaikkasivustot (esim. Mol, Monster tai Oikotie) yrityksien tärkeimpänä rekrytointikanavana.

Suorahakuyritykset ovat myös saaneet digitalisaation myötä täydelliset työkalut omaan käyttöön löytää potentiaalisia ehdokkaita eri hakuihin. LinkedInin merkitys kasvaa koko ajan ja siitä on tullut useiden suorahakuyritysten merkittävin työväline. Aikaisemmin headhunterit yrittivät puheissaan erottautua sillä, kuinka heillä on verkostoissaan paljon henkilöitä. Tänä päivänä nämä verkostot ovat kaikkien käytössä. Suorahakuyritysten erot tulevat pikemminkin siinä, kuka ymmärtää asiakkaan liiketoiminnan ja haettavan henkilön profiilin parhaiten, jotta osaa kohdistaa katseet oikeisiin henkilöiden sekä onnistua vielä houkuttelemaan sopivimmat mukaan prosessin.

Rekrytointiprosessien läpivieminen

Jos digitalisaatio näyttelee kandidaattien etsimisessä isoa roolia, niin on sillä iso merkitys myös prosessien läpiviemisessä. Monilla yrityksillä on käytössä järjestelmiä, joiden avulla pystytään hallitsemaan eri rekrytointiprojekteja, käymään läpi hakijoita sekä hoitamaan viestintää heidän kanssa.

Videohaastattelut ovat myös koko ajan enemmän arkipäivää ja varsinkin välimatkojen ollessa pitkiä, on se erittäin tehokas tapa hoitaa rekrytointiprosessia eteenpäin. Suomalainen rekrytointialan yritys Recruitby.net on ollut tässä yksi alan pioneereista ja tarjoaa omaa palvelua helpottamaan rekrytointiprosessien läpiviemistä. Palvelun idea on lyhyesti se, että sen avulla voidaan lähettää valmiiksi nauhoitetut kysymykset videon muodossa kandidaateille joihin he voivat oman aikataulunsa puitteissa käydä nauhoittamassa vastaukset. Tämän hyöty on ennen kaikkea käytetyssä ajassa ja varmuudessa, joka saadaan sillä, että prosessin alkuvaiheeseen voidaan sisällyttää yhä useampia ehdokkaita, joista voidaan valita ne ketkä tullaan kutsumaan varsinaiseen haastatteluun. Aikaisemmin tämä vaihe tehtiin käytännössä CV:n, hakemuksen sekä mahdollisesti puhelinkeskusteluiden avulla.

Muutos tulevien vuosien aikana

Tuo kaikki mistä kirjoitin on siis jo varsin tätä päivää. Kuitenkin nähdäkseni iso muutos on vasta tulossa. Yritykset ovat heränneet tähän ja digitalisaation mahdollistamilla työkaluilla pystytään olemaan myös itse suoraan yhteydessä potentiaaliin henkilöihin. Tarve niin sanotuille inhouse headhuntereille on vahvasti kasvussa. Nämä inhouse headhunterit hyödyntävät taidokkaasti eri kanavia kuten LinkedIn, Instagram, Twitter uusien henkilöiden löytämisessä.

Uudet palvelut tuovat myös mukavan lisän tulevina vuosina. Näistä esimerkkinä suomalainen Pockethunt, joka omien sanojensa mukaan on yhdistänyt parhaat palat headhuntingin, digitaalisen vuorovaikutuksen sekä mobiiliteknologian osalta ja synnyttänyt lopputuloksen, jossa työnhakuasetelma on onnistuttu kääntämään toisin pain. Eli toisin sanoen niin, että työnantajat hoitavat hakemisen. Aika tosin näyttää, että onko se Pockethunt vai joku muu vastaavista palveluista, mikä tulee todella lyömään läpi.

Toinen isoista trendeistä, joka nostaa vahvasti päätään on avoimuus yrityksiä, työyhteisöjä sekä esim. työstä maksettavaa palkkaa kohtaan. Digitalisaation myötä on tullut markkinoille palveluita, joissa arvioidaan eri työnantajia sekä kerrotaan esim. maksettavista palkoista, kollegoista, yleisestä ilmapiiristä tai esim. työsuhteeseen liittyvistä eduista. Näistä hyvä esimerkki on yhdysvaltalainen Glassdoor, joka on jo kasvanut erittäin isoksi tekijäksi. Palvelut mahdollistavat työntekijöille ottaa aidosti selvää minkälaisesta työpaikasta kyse. Yrityksille ne taas mahdollistavat reitin avoimuuteen ja parempaan työkulttuuriin ja sitä kautta paremman työnantajamielikuvan luomiseen. Asia, jolla tulevaisuudessa tulee olemaan entistä isompi merkitys, kun pohditaan seuraavaa uutta työpaikkaa.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on InHuntin Espanjan toimintojen maajohtaja. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen tranformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

 

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CEO, Trumo Finance
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
VP, Engineering | Managing Director, Finland
Uusimmat

Blogista

Johtotiimi seuraa reaaliaikaista kasvukäyrää, joka kuvaa asiakaskeskeisen strategian ja yhteisen rytmin vaikutusta tuloksiin.
Asiakaskeskeisyys ei ole tunne – se on strateginen rakenne
Yritykset, jotka pitävät päätöksenteon ja asiakkaan todellisuuden samassa ajassa, kasvavat nopeammin kuin kilpailijansa. Asiakaskeskeisyys ei ole tunne, vaan...
Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
Ihmiset istuvat neuvottelupöydän ääressä keskustelemassa. Kuvassa näkyy lämmin ja keskittynyt tunnelma, joka kuvastaa muutoksen johtamista ja psykologista turvallisuutta työyhteisössä.
Muutoksen johtaminen ja psykologinen turvallisuus
Moni muutos epäonnistuu, ei siksi että suunnitelma olisi huono, vaan koska ihmiset eivät löydä siihen omaa merkitystään. Psykologinen turvallisuus ja vaikuttamisen...
kuvabanner blogille: Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Toimitusjohtajan valinta on yksi hallituksen tärkeimmistä ja strategisimmista päätöksistä. Blogissamme InHunt Groupin Marita Vuorinen kertoo, miten hallitus...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.