Miksi projektin lopputulos ei vastaa odotuksia?

Jaa somessa:

 

Oli kyse sitten Länsimetrosta, mistä tahansa IT-hankkeesta tai vaikka rekrytointiprojektista, suurin osa näiden lopputuloksista, ei vastaa niille asetettuja odotuksia. Miksi? Yleensä suurimmat syyt ja ongelmat ovat projektien alkupäässä, niiden suunnittelussa ja liikkeelle laittamisessa sekä projektin hallinnassa. Usein myös asiakasta eli projektin toimeksiantajaa ei osallisteta tarpeeksi tai vastaavasti hän olettaa, että nyt kun projekti on jo käynnissä, häntä ei enää tarvita.

Tämä kuva kuvastaa hauskalla, mutta valitettavan todellisella tavalla projektimaailman arkea:

 

projekti-kuvaus

 

Hyvin usein siis alkumäärittely on jo alussa mennyt niin pahasti pieleen, että yksinkertaisesti ei ole mitään mahdollisuutta, että projektin lopputulos tulisi vastaamaan asiakkaan todellista tarvetta. Vastuu on molemmilla, sekä toimeksiantajalle, että projektin toteuttajalla. Liian usein edes toimeksiantaja itse ei täysin ymmärrä mitä he tarvitsevat puhumattakaan projektin toteuttajasta, jonka ensimmäinen lähtökohta on vain saada kauppa kotiin. Loppu onkin sitten kaikkien arvailtavissa.

Rekrytointi- tai suorahakuprojekteissa itse sysään projektin toteuttajalle eli meille, todella paljon vastuuta projektin onnistumisesta. Meidän tehtävä on ymmärtää asiakkaan liiketoiminta ja hyvien keskusteluiden ja alkukartoituksien jälkeen kertoa tai vähintäänkin haastaa se, mitä asiakas oikeasti tarvitsee.

Hyvin usein esimerkiksi suorahaku- tai rekrytointiprojekteissa näen kuinka asiakas yrittää vain saada nopeasti projektin liikkeelle ja luistaa kaikista valmisteluista. ”Tarviiko meidän nyt käyttää sitä paria tuntia käydäksemme profiilin yhdessä läpi? Eikö se nyt riitä, jos vähän raapustan asioita paperille?” Suurin virhe mitä me voimme tässä kohtaa tehdä, on todeta sen olevan ok. Olen jopa tarjoutunut tulemaan asiakkaan kotiin lauantaiaamuna, kun hän väitti olevansa niin kiireinen, että ei kerkeä istumaan kanssani alas. Ilmeisesti se ele sai kuitenkin hänet tajuamaan, kuinka tärkeästä asiasta on kyse ja lopulta aika löytyi kalenterista normaalin työpäivän puitteissa.

Ensimmäinen projekti asiakkaan kanssa on aina vaikein. Molemmat opettelee tuntemaan toisensa ja samalla oppivat koko ajan lisää. Juurikin tämän takia on äärimmäisen tärkeää käyttää alussa paljon aikaa, koska se kyllä maksaa itsensä takaisin moneen kertaan. Mitä enemmän tiedämme, sitä varmemmin löydämme oikean henkilön.

Rekrytointiprojektissa kuten missä tahansa muussakin projektissa, on jatkuva kommunikaatio myös ensisijaisen tärkeää. Kaikki tietävät missä mennään ja projektin edetessä profiili tarkentuu koko ajan ja voimme olla varmoja, että tuomme oikeat henkilöt finaalihaastatteluun, jossa asiakas pääsee tekemään lopullisen valinnan.  Kommunikointi koskee myös ihan kaikkia projektin sidosryhmiä. Liian usein kuulee kun puhutaan rekrytoinneista, että esim. kandidaatit eivät ole ollenkaan tietoisia siitä missä mennään ja mitä tapahtuu.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on InHuntin Espanjan toimintojen maajohtaja. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen tranformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CIO
Business Unit Director, Nordics
Hankejohtaja
Head of Consulting & Expertise South
Head of Consulting & Expertise West (Tampere, Turku, Pori)
Uusimmat

Blogista

Yhteydenotto yllätti__Tämä sinun tulee tietää suorahausta_plain_1
Yhteydenotto yllätti? Tämä sinun pitää tietää suorahausta
Kuvittele tilanne, jossa puhelimesi soi kesken tavallisen työpäivän ja langan päässä on headhunter. Hän tarjoaa mahdollisuutta, jota et ole etsinyt mutta joka...
InHuntGroup_Tulos_AsiakasQuote_1200px_5
Johtajatason rekrytointiin eivät kaikki suorahakukumppanit taivu
Voiko kriittinen rekrytointi onnistua keskellä kesälomakautta – ilman kiirettä tai kompromisseja? Asiakkaamme Tulos Oy todistaa, että voi. Lue, miten elintärkeä...
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Kuvassa henkilö on kannettavan tietokoneen ääressä ja erilaisia someprofiileita leijuu screenin ulkopuolella tuoden kuvaan ajatuksen sosiaalisesta mediasta.
Sosiaalinen media osana nykyaikaista rekrytointia
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Osaajien huomio herätetään nyt tarinoilla, kulttuurilla ja aktiivisella läsnäololla verkossa – ei vain...
InHuntGroup_Suden-ja-Karhun-malli_1200px
Karhun vai suden strategia? Selviytymiskeinot myyntitiimille haastavissa oloissa
Talven koittaessa karhu vetäytyy horrokseen ja säästää energiaa – susi kokoaa lauman ja lähtee saalistamaan. Kumpaa strategiaa myyntitiimisi seuraa? Lue vertaileva...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.