Miksi projektin lopputulos ei vastaa odotuksia?

Jaa somessa:

 

Oli kyse sitten Länsimetrosta, mistä tahansa IT-hankkeesta tai vaikka rekrytointiprojektista, suurin osa näiden lopputuloksista, ei vastaa niille asetettuja odotuksia. Miksi? Yleensä suurimmat syyt ja ongelmat ovat projektien alkupäässä, niiden suunnittelussa ja liikkeelle laittamisessa sekä projektin hallinnassa. Usein myös asiakasta eli projektin toimeksiantajaa ei osallisteta tarpeeksi tai vastaavasti hän olettaa, että nyt kun projekti on jo käynnissä, häntä ei enää tarvita.

Tämä kuva kuvastaa hauskalla, mutta valitettavan todellisella tavalla projektimaailman arkea:

 

projekti-kuvaus

 

Hyvin usein siis alkumäärittely on jo alussa mennyt niin pahasti pieleen, että yksinkertaisesti ei ole mitään mahdollisuutta, että projektin lopputulos tulisi vastaamaan asiakkaan todellista tarvetta. Vastuu on molemmilla, sekä toimeksiantajalle, että projektin toteuttajalla. Liian usein edes toimeksiantaja itse ei täysin ymmärrä mitä he tarvitsevat puhumattakaan projektin toteuttajasta, jonka ensimmäinen lähtökohta on vain saada kauppa kotiin. Loppu onkin sitten kaikkien arvailtavissa.

Rekrytointi- tai suorahakuprojekteissa itse sysään projektin toteuttajalle eli meille, todella paljon vastuuta projektin onnistumisesta. Meidän tehtävä on ymmärtää asiakkaan liiketoiminta ja hyvien keskusteluiden ja alkukartoituksien jälkeen kertoa tai vähintäänkin haastaa se, mitä asiakas oikeasti tarvitsee.

Hyvin usein esimerkiksi suorahaku- tai rekrytointiprojekteissa näen kuinka asiakas yrittää vain saada nopeasti projektin liikkeelle ja luistaa kaikista valmisteluista. ”Tarviiko meidän nyt käyttää sitä paria tuntia käydäksemme profiilin yhdessä läpi? Eikö se nyt riitä, jos vähän raapustan asioita paperille?” Suurin virhe mitä me voimme tässä kohtaa tehdä, on todeta sen olevan ok. Olen jopa tarjoutunut tulemaan asiakkaan kotiin lauantaiaamuna, kun hän väitti olevansa niin kiireinen, että ei kerkeä istumaan kanssani alas. Ilmeisesti se ele sai kuitenkin hänet tajuamaan, kuinka tärkeästä asiasta on kyse ja lopulta aika löytyi kalenterista normaalin työpäivän puitteissa.

Ensimmäinen projekti asiakkaan kanssa on aina vaikein. Molemmat opettelee tuntemaan toisensa ja samalla oppivat koko ajan lisää. Juurikin tämän takia on äärimmäisen tärkeää käyttää alussa paljon aikaa, koska se kyllä maksaa itsensä takaisin moneen kertaan. Mitä enemmän tiedämme, sitä varmemmin löydämme oikean henkilön.

Rekrytointiprojektissa kuten missä tahansa muussakin projektissa, on jatkuva kommunikaatio myös ensisijaisen tärkeää. Kaikki tietävät missä mennään ja projektin edetessä profiili tarkentuu koko ajan ja voimme olla varmoja, että tuomme oikeat henkilöt finaalihaastatteluun, jossa asiakas pääsee tekemään lopullisen valinnan.  Kommunikointi koskee myös ihan kaikkia projektin sidosryhmiä. Liian usein kuulee kun puhutaan rekrytoinneista, että esim. kandidaatit eivät ole ollenkaan tietoisia siitä missä mennään ja mitä tapahtuu.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on InHuntin Espanjan toimintojen maajohtaja. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen tranformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sijoitusjohtaja
Markkinointikonsultti, Vipu
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
COO (operatiivinen johtaja)
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Matkailu- ja ravintola-ala _InHuntGroup_plain
Matkailu- ja ravintola-ala kohti nousukautta
Matkailu- ja ravintola-ala (MaRa) on kärsinyt pandemiasta. Miten hyödyntää alan osaajat tulevaisuuden kasvussa? InHunt Groupin blogissa tarjoamme käytännön vinkkejä...
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuvassa 5 henkilöä ovat yhdessä toimistolla kokoustilassa.
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla
Kuntien yhtiöittämisellä pyritään kustannustehokuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. Yhtiöittämiskehityksen jatkuessa kuntien tytär- ja osakkuusyhtiöiden...
Miten rekrytoida menestyksekkäästi kasvun aikana? Kuvassa henkilö pitää korkeammalla isoa punaista sateenvarjoaan kuin muut, joilla on musta sateenvarjo.
Onko yrityksesi valmis nousukauteen? - ota tämä huomioon rekrytoinnissa
EK:n lokakuun 2024 suhdannebarometrin mukaan Suomen talous on toipumassa syvästä suhdannekuopasta, tosin elpyminen etenee maltillisesti. Samalla henkilöstön...
Miten rekrytointitoimistot toimivat. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät.
Miten suorahakutoimistot toimivat?
Suorahakutoimistot toimivat välittäjinä yritysten ja huipputalenttien välillä, karsivat hakijat ja esittelevät parhaat ehdokkaat. Lue lisää>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.