Asiakas oikeasti keskiössä

Jaa somessa:

Etsii, etsii ja soisi löytävänsä – ”Hei, mistä löytäisin niitä vegaaniviinejä?”. Työntekijä hymyilee ystävällisesti ja keskeyttää tuotteiden hyllytyksen. ”Tottahan toki, odotapas…” Hetken silmäilyn jälkeen myös lähellä ollut toinen työntekijä liittyy keskusteluun: ”Näitä kysytään nykyään usein…” Juuri sopiva vegaaninen valkoviini löytyy ja asiakas poistuu tyytyväisenä. Olisitko arvannut, että sinua palveli juuri Alkon hallituksen jäsen, yhdessä kokeneen kollegan kanssa?

Tällä kertaa blogisarjassamme tutustumme Kirsi Paakkariin, joka on Kalevala Korun toimitusjohtaja ja Alkon hallituksen jäsen. Erinomainen asiakaskokemus on ollut aiemminkin Alkon toiminnan keskiössä, mutta vuonna 2019 alkavalla uudella strategiakaudella Alko haluaa tarjota asiakkailleen vieläkin parempaa asiakaskokemusta:

Uudistetun strategian asiakaslupauksena on – ei enempää eikä vähempää – kuin maailmanluokan palvelu!

”Maailmanluokan palvelu on sitä, että joku ymmärtää sinun sielunelämääsi kuluttajana ja asiakkaana. Ja vielä parempi, jos joku ymmärtää ennen kuin itse ymmärrät, mitä kaipaat ja mitä tarvitset. Kun kohtaat maailmanluokan palvelua, sydämesi läikähtää. Palvelu on taitolaji ja se on ennen kaikkea asennetta – sitä löytyy Alkon henkilöstöstä”, Kirsi toteaa.

Asiakkaiden arjessa eläminen näkyy Alkon hallituksen perehdytysohjelmassa hyvin konkreettisella tavalla: osana perehdytysohjelmaa hallituksen jäsen työskentelee myös myymälässä! Siellä todellakin kohtaa paitsi asiakkaan, myös oman henkilöstön arjen parhaissa tähtihetkissä. Hallituksen jäsen tutustuu myymälätyön eri osa-alueisiin, kuten asiakaspalveluun, tilausten vastaanottamiseen ja tuotteiden hyllyttämiseen.  Asiakaspalvelutyössä hän on myös helposti asiakkaan saatavilla. Ja jos asiantunteva vastaus ei nyt tulekaan kuin kaupan hyllyltä, onneksi lähistöllä on myös myymälän kokenut ja asiantunteva henkilöstö. Myymälätyössä hallituksen jäsen näkee, kokee ja aistii konkreettisesti käytännön työn, erilaiset asiakaspalvelutilanteet sekä kohtaa asiakkaan. Kirsillä myymäläperehdytys on vielä edessä.

Alkon toiminnassa asiakas on todellakin toiminnan keskiössä. ”Se ilmenee paitsi ensiluokkaisena ja esimerkillisenä vastuullisuutena, myös asiakkaan arjessa ja juhlassa myötäelämisessä: asiakkaiden kulutustottumukset muuttuvat ja tänä päivänä asiakkaat ovat entistä̈ kiinnostuneempia esimerkiksi alkoholittomista tuotteista. Vastuullisuus koko hankintaketjussa on entistä tärkeämpää”, kertoo Kirsi.

Kuvassa vasemmalta haastateltu Kirsi Paakkari / Alko ja Tarja Ilvonen / InHunt Group

Tässä erinomainen esimerkki käytännön konkreettisesta asiakasymmärryksen kasvattamisesta hallitustasolla. Katsopa omaa hallitustasi tämä mielessä: miten yritys hyötyisi hallituksen jäsenen työskennellessä päivän yrityksesi myymälässä, asiakaspalvelutehtävissä tai vaikkapa luureissa?

Ole hyvä, saa hyödyntää!

Kirjoittanut,

Tarja Ilvonen

Senior Headhunter

InHunt Group


Tutustu myös muihin "Hallitustyön uusi musta"-sarjan artikkeleihin:

Vastuullisuus hallituksen agendalla-miksi__InHuntBlogi_1200x630px_plain
Vastuullisuus hallituksen agendalla: miksi?
Vastuullisuus hallituksen agendalla: miksi? Päivi Koivisto, Kalmarin vastuullisuusjohtaja,...
Vastuullisuuteen kuuluu avoimuus_InHuntBlogi_1200x630px_plain
Vastuullisuuteen kuuluu avoimuus, josta päätökset tekee hallitus
Avoin viestintä vastuullisuudesta on olennainen osa toimintaa. Vaikka vastuullisuudesta...
InHuntBlog__1200x630px_plain
InHuntin Advisory Board -toimintamalli täydentyy uudella konseptilla, Ambassadorilla
InHuntin Advisory Board -toimintamalli täydentyy uudella konseptilla, Ambassadorilla,...
Vastuullisuus_valot_päälle_InHuntBlogi_1200x630px_plain
Viimeistään nyt ne pitkät valot päälle, hallitus
Vastuullisuusosaaminen hallitustyössä on uusi perustaito, eikä enää vain...
Vastuullisuusstrategia vai vastuullinen strategia_InHuntBlogi_1200x630px_plain3
Vastuullisuusstrategia vai vastuullinen strategia
Vastuullisuuden asettamat vaatimukset tulevat aidosti muuttamaan yritysten...
InHuntBlog-Vastuullisuus liiketoiminnassa_InHuntBlogi_1200x630px_plain4
Vastuullisuus liiketoiminnassa – johtajan, koko johdon vai hallituksen vastuulla?
Uudessa blogissa pureudumme yritysten vastuullisuuden johtamiseen ja strategiseen...
Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CEO, Trumo Finance
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
VP, Engineering | Managing Director, Finland
Uusimmat

Blogista

InCrest_siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä_plain_1
Siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä
Monessa yrityksessä myynti, markkinointi ja viestintä ovat kasvaneet erilleen – vaikka niiden pitäisi vetää samaa köyttä. Kasvu ei aina vaadi lisää resursseja,...
Tarja Ilvonen ja Mia Mantsinen (oikealla) InHunt Groupin Hallitushakujen valmennuksen tilaisuudessa syyskuussa 2025.
Hallitustyö kasvaa yrityksen mukana – Mantsisen opit perheyhtiön hallitusmatkalta
InHuntin Hallitushakujen valmennuksessa syyskuussa vieraili Mantsinen Groupin pääomistaja ja toimitusjohtaja Mia Mantsinen. Hän jakoi oivaltavan puheenvuoron...
Johtotiimi seuraa reaaliaikaista kasvukäyrää, joka kuvaa asiakaskeskeisen strategian ja yhteisen rytmin vaikutusta tuloksiin.
Asiakaskeskeisyys ei ole tunne – se on strateginen rakenne
Yritykset, jotka pitävät päätöksenteon ja asiakkaan todellisuuden samassa ajassa, kasvavat nopeammin kuin kilpailijansa. Asiakaskeskeisyys ei ole tunne, vaan...
Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.