Asiakas oikeasti keskiössä

Jaa somessa:

Etsii, etsii ja soisi löytävänsä – ”Hei, mistä löytäisin niitä vegaaniviinejä?”. Työntekijä hymyilee ystävällisesti ja keskeyttää tuotteiden hyllytyksen. ”Tottahan toki, odotapas…” Hetken silmäilyn jälkeen myös lähellä ollut toinen työntekijä liittyy keskusteluun: ”Näitä kysytään nykyään usein…” Juuri sopiva vegaaninen valkoviini löytyy ja asiakas poistuu tyytyväisenä. Olisitko arvannut, että sinua palveli juuri Alkon hallituksen jäsen, yhdessä kokeneen kollegan kanssa?

Tällä kertaa blogisarjassamme tutustumme Kirsi Paakkariin, joka on Kalevala Korun toimitusjohtaja ja Alkon hallituksen jäsen. Erinomainen asiakaskokemus on ollut aiemminkin Alkon toiminnan keskiössä, mutta vuonna 2019 alkavalla uudella strategiakaudella Alko haluaa tarjota asiakkailleen vieläkin parempaa asiakaskokemusta:

Uudistetun strategian asiakaslupauksena on – ei enempää eikä vähempää – kuin maailmanluokan palvelu!

”Maailmanluokan palvelu on sitä, että joku ymmärtää sinun sielunelämääsi kuluttajana ja asiakkaana. Ja vielä parempi, jos joku ymmärtää ennen kuin itse ymmärrät, mitä kaipaat ja mitä tarvitset. Kun kohtaat maailmanluokan palvelua, sydämesi läikähtää. Palvelu on taitolaji ja se on ennen kaikkea asennetta – sitä löytyy Alkon henkilöstöstä”, Kirsi toteaa.

Asiakkaiden arjessa eläminen näkyy Alkon hallituksen perehdytysohjelmassa hyvin konkreettisella tavalla: osana perehdytysohjelmaa hallituksen jäsen työskentelee myös myymälässä! Siellä todellakin kohtaa paitsi asiakkaan, myös oman henkilöstön arjen parhaissa tähtihetkissä. Hallituksen jäsen tutustuu myymälätyön eri osa-alueisiin, kuten asiakaspalveluun, tilausten vastaanottamiseen ja tuotteiden hyllyttämiseen.  Asiakaspalvelutyössä hän on myös helposti asiakkaan saatavilla. Ja jos asiantunteva vastaus ei nyt tulekaan kuin kaupan hyllyltä, onneksi lähistöllä on myös myymälän kokenut ja asiantunteva henkilöstö. Myymälätyössä hallituksen jäsen näkee, kokee ja aistii konkreettisesti käytännön työn, erilaiset asiakaspalvelutilanteet sekä kohtaa asiakkaan. Kirsillä myymäläperehdytys on vielä edessä.

Alkon toiminnassa asiakas on todellakin toiminnan keskiössä. ”Se ilmenee paitsi ensiluokkaisena ja esimerkillisenä vastuullisuutena, myös asiakkaan arjessa ja juhlassa myötäelämisessä: asiakkaiden kulutustottumukset muuttuvat ja tänä päivänä asiakkaat ovat entistä̈ kiinnostuneempia esimerkiksi alkoholittomista tuotteista. Vastuullisuus koko hankintaketjussa on entistä tärkeämpää”, kertoo Kirsi.

Kuvassa vasemmalta haastateltu Kirsi Paakkari / Alko ja Tarja Ilvonen / InHunt Group

Tässä erinomainen esimerkki käytännön konkreettisesta asiakasymmärryksen kasvattamisesta hallitustasolla. Katsopa omaa hallitustasi tämä mielessä: miten yritys hyötyisi hallituksen jäsenen työskennellessä päivän yrityksesi myymälässä, asiakaspalvelutehtävissä tai vaikkapa luureissa?

Ole hyvä, saa hyödyntää!

Kirjoittanut,

Tarja Ilvonen

Senior Headhunter

InHunt Group


Tutustu myös muihin "Hallitustyön uusi musta"-sarjan artikkeleihin:

InHuntBlog-Nuijahallitus on historiaa_InHuntBlogi_1200x630px_plain3
Nuijahallitus on historiaa
Hallitustyö kaipaa tuuletusta. Hallitustyön Uusi Musta – sarjan haastattelussa...
Viestintästrategia hallituksen pöydällä_InHuntBlogi_1200x630px_plain2
Viestintästrategia hallituksen pöydällä
  Vuonna 1966 Pori Jazz-rytmimusiikin pääkonserttiin osallistui 600 henkilöä....
Hallituksen hallittu huvinvointi_InHuntBlogi_1200x630px_plain2
Hallituksen hallittu huvinvointi
  Kuinka usein olet nähnyt yrityksen organisaatiokaavion esitettynä muussa...
Kulttuurin tyostaminen – hallituksen supervoima_1200x630px_plain
Kulttuurin työstäminen - hallituksen supervoima
    Osakeyhtiölaissa määritellään hallituksen tehtävät, joihin kuuluvat...
Työn tarkoitus on tehokas moottori_1200x630px_plain
Työn tarkoitus on tehokas moottori
”Kaikkein tärkeintä on työn tarkoitus. Kisakallion tarkoitus on edistää...
Asiakas oikeasti keskiossa_1200x630px_plain
Asiakas oikeasti keskiössä
Etsii, etsii ja soisi löytävänsä – ”Hei, mistä löytäisin niitä vegaaniviinejä?”....
Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Hankejohtaja
Head of Consulting & Expertise South
Head of Consulting & Expertise West (Tampere, Turku, Pori)
Country Manager
Tehtaanjohtaja
Uusimmat

Blogista

InHuntGroup_Suden-ja-Karhun-malli_1200px
Karhun vai suden strategia? Selviytymiskeinot myyntitiimille haastavissa oloissa
Talven koittaessa karhu vetäytyy horrokseen ja säästää energiaa – susi kokoaa lauman ja lähtee saalistamaan. Kumpaa strategiaa myyntitiimisi seuraa? Lue vertaileva...
InHunt__Ennakoiva suorahaku ratkaisee rekrytoinnin sudenkuopat_1200px_plain
Ennakoiva suorahaku ratkaisee rekrytoinnin sudenkuopat
Ajoitus on ratkaisevaa suorahakuprosessin onnistumisessa: parhaat tulokset saavutetaan, kun headhunteriin otetaan yhteyttä heti tarpeen ilmetessä eikä vasta...
InHunt__Interim on Euroopassa perusratkaisu -miksi ei Suomessa_plain
Interim on Euroopassa perusratkaisu – miksi ei Suomessa?
Interim-palvelut ovat joustava ja tehokas tapa tuoda kokenutta osaamista organisaatioon silloin, kun tilanne sitä vaatii – ilman raskaita rekrytointiprosesseja....
Johtaja-ole sinä se muutos-jonka haluat nähdä_still
Johtaja, ole sinä se muutos, jonka haluat nähdä
Haastattelussa Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Tuomas Auvinen avaa uuden johtamismallin, radikaalin luovuuden, merkitystä nykypäivän...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.