Yksi aiheista, joka aina herättää niin asiakkaiden kuin potentiaalisten ehdokkaiden keskuudessa eniten mielenkiintoa on se, kuinka monta henkilöä esim. kontaktoidaan tai haastatellaan yhden headhunting-projektin aikana.
Asiaa ei ole niin helppo yleistää, koska harvemmin on kahta samanlaista projektia, lukuun ottamatta tilannetta, että oikeasti haetaan samalle yritykselle täysin vastaava henkilö uudelleen. Tosin silloinkin haku on aina uusi ja tietyllä tavalla lähtee nollista liikkeelle. Mutta on hakuja, joissa potentiaalisia ehdokkaita markkinoilta löytyy vain kourallinen ja sitten on hakuja, joissa taas niitä on yllin kyllin, ainakin paperilla.
Seuraavassa pyrin kuitenkin avaamaan muutamia lukuja headhunting-projektien takana:
60 – 100 potentiaalista ehdokasta ensimmäisellä listalla
Mikäli kysymyksessä ei ole nyt sellainen projekti, jossa potentiaalisia sopivia ehdokkaita on vain kourallinen, niin projektin alussa pyrimme rakentamaan listan, jossa potentiaalisia ehdokkaita paperilla olisi n. 100. Kun katson viimeisimpiä suorahakutoimeksiantoja, joissa olen itse ollut päävastuussa, niin on tämä aika lailla se toteutunut lukema.
Pyritään kontaktoimaan kaikki listalla olevat
Tämä on suorahakuprojektin selkeästi työläin vaihe ja samalla myös yksi tärkeimmistä, kun siis lähdetään käymään listaa läpi ja konktatoimaan potentiaalisia ehdokkaita. Vaihe täytyy tehdä hyvin ja oikein, jotta saadaan potentiaalisten henkilöiden kiinnostus herätettyä. Ensimmäinen kontakti otetaan yleensä puhelimella tai sitten LinkedInin kautta InMaililla. Usein kaikkia listalla olevia ei saada tavoitettua syystä tai toisesta ja onkin projektin luonteesta kiinni, kuinka paljon yhden potentiaalisen henkilön tavoittamiseen kannattaa tai on edes tarpeellista käyttää aikaa.
Puhelinhaastattelut
Kun potentiaalisen henkilön kiinnostus on saatu herätettyä, sovitaan yleensä aika, kun voidaan keskustella vähän pidempään puhelimitse tehtävästä ja mahdollisuudesta. Riippuen projektista näitä puhelinkeskusteluja voi olla helposti 20 – 30 kappaletta. Lukema voi tuntua isolta, mutta tässäkin kohtaa tapahtuu aina seuraava asia: Osa ehdokkaista ei lopulta osu siihen, mitä haetaan. Toisten kanssa todetaan yhdessä, että tämä ei ole tässä kohtaa se oikea steppi uralle ja sitten on ne, joiden kanssa edetään seuraavaan vaiheeseen.
Face-to-face haastattelut
On hyvin tavallista, että headhunteri tapaa kasvotusten ainakin 10 – 15 potentiaalista ehdokasta, joista sitten valikoituu ne ehdokkaat, jotka viedään asiakkaalle niin sanottuihin loppuhaastatteluihin. Lukema voi jälleen tuntua isolta, mutta tässäkin kohtaa on monia syitä, miksi välttämättä jonkun kandin kohdalla prosessi ei etene.
Asiakashaastattelut eli ns. finaalihaastattelut
Lupaamme asiakkaalle aina projektin alussa, että he tulevat tapaamaan 4 – 5 sellaista ehdokasta, joista jokainen osuu siihen profiiliin, jota ollaan hakemassa ja näin heistä jokainen voisi aloittaa tehtävässä. On hyvin normaalia, että näistä loppuehdokkaista valikoituu pari, joiden kanssa jatketaan vielä yhdelle kierrokselle, jossa käydään läpi myös jo tarkemmin työsopimukseen ja konkreettiseen aloitukseen liittyviä asioita.
Loppuun todettakoon, että lukemat eivät ole mitään absoluuttisia totuuksia ja jokainen projekti on aina erilainen. Mutta kun katson niitä projekteja, joita olen ollut itse työstämässä ja satoja, joita olen nähnyt sivusta, niin aika lailla tuossa ovat ne lukemat, jos pitäisi niitä jotenkin yrittää yleistää, kun asiaa kysytään.
Kirjoittanut,
Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.