InHunt Group on yksi kolmesta finalistista kategoriassa ”Top Innovative Staffing Agency” tämän vuoden LinkedIn Nordic Talent Awardseissa. Voittaja julkistetaan Tukholmassa pidettävässä tilaisuudessa ensi viikolla 12.11.2019. Muut finalistit samassa kategoriassa ovat ruotsalainen We Select ja tanskalainen Hansen Toft.

Tässä kirjoituksessa InHunt Groupin digitaalisuudesta sekä InHuntin kansainvälisestä verkostosta (InHunt World) osaltaan vastuussa oleva Teemu Ruuska kertoo, miten tähän ollaan tultu:

InHunt Group on ehdolla ensi viikolla LinkedIn Nordic Talent Awardseissa. Miten olette ottaneet tunnustuksen ja ehdokkuuden vastaan?

Varmasti ylpeys ja kiitollisuus ovat ne sanat, jotka kuvastavat parhaiten tuntemuksiamme. Kun vuonna 2013 aloimme rakentamaan ensimmäistä konkreettisesta suunnitelmaa digi- ja onlinekanavia varten, ei varmasti kukaan uskaltanut arvata, miten hyvin siinä tultaisiin onnistumaan ja mitä kaikkea sen kautta ollaan pystytty saavuttamaan.

Jos sinun pitäisi yrittää kiteyttää, mitkä asiat tähän ehdokkuuteen ovat johtaneet, niin mitkä ne olisivat?

Innovatiivisuus, jatkuvuus ja kova työ. Näiden vuosien aikana InHunt on tuottanut lähes 300 blogia, 100 vlogia ja tuhansia postauksia ja tuottanut näin aivan järkyttävän määrän lisäarvoa seuraajillemme täysin ilmaiseksi.

Samalla, kun InHunt on auttanut satoja tuhansia suomalaisia sisällöillään, on koko InHunt Group varmasti hyötynyt siitä konkreettisesti?

Ilman muuta. Ensimmäinen asia, joka on tärkeä ymmärtää, mitä tulee tämän päivän maailmaan ja erityisesti sosiaaliseen mediaan, niin täytyy ensiksi antaa todella paljon ennen kuin voi olettaa saavansa jotain takaisin. Me ymmärsimme tämän heti alusta lähtien emmekä odottaneet tuloksia lyhyellä aikavälillä.

Hyödyt, joita InHunt Group on digistrategiansa kautta saanut ovat niin monimuotoiset, että niitä on todella vaikea alkaa tähän listata. Jos kuitenkin jotain pitäisi sanoa, niin toki InHuntin tunnettuus on aivan eri tasolla, missä se olisi ilman tätä kaikkea työtä, joka on tehty digitaalisissa kanavissa viimeisten kuuden vuoden aikana. Myös meidän nettisivuilla käy tänä päivänä n. 40.000 kävijää / kk. Kaikki tuo on ns. orgaanista eli me emme esim. mainosta rahalla Googlessa tai sosiaalisissa medioissa ja sillä tavalla kasvata kävijämääriä ja luo trafiikkia sivuillemme.

Isot kävijämäärät ja tunnettuus sitten auttavat paljon siinä, että meidän hakuihin tulee hyviä ehdokkaita myös ns. inboundina. Lisäksi toki sivujemme kautta n. parisataa yritystä vuositasolla lähestyy meitä, kun heille on syntynyt tarve, jossa tarvitsevat apua. Näiden tarjouspyyntöjen yhteenlaskettu arvo oli viime vuonna reilusti yli 2 miljoonaa euroa. Kaikkea ei toki saada muutettua kaupoiksi ja euroiksi, koska tarjouspyyntö yleensä lähtee tai on jo lähtenyt myös ainakin parille muulle toimijalle.

Myös kaikella tällä digi- ja onlinenäkyvyydellä on ollut iso vaikutus ihan perinteiseen kaupantekoon. Kun monet tahot yleensä vertaavat useampaa toimijaa keskenään, on silloin yrityksien onlinepresenssillä erittäin iso vaikutus kenet he loppuen lopuksi valitsevat yhteistyökumppaniksi.

Myös vuosien varrella tehty työ on aikaansaanut sen, että meille jatkuvasti hakeudutaan töihin. Yhä useammat näkevät sen mitä InHunt tekee eri kanavissa ja myös kuinka positiivisesti se erottuu ei ainoastaan rekry- ja suorahakualan toimijoista, mutta myös ihan yhtälailla kaikista toimijoista, jotka vaikka tarjoavat erilaisia johdon konsultointipalveluja.

Kuusi vuotta on pitkä aika. Mitä seuraavaksi?

Sehän tässä on mielenkiintoista, että täytyy koko ajan uusiutua tai kilpailijat ajavat ohi. Toki emme enää ole ainoita meidän alalla, jotka tekevät hyvää työtä eri kanavissa. Mutta aika hyvä etumatka me moniin saatiin ja se ollaan myös pystytty pitämään.

Omaa osaamista täytyy koko ajan kehittää sekä pitää silmällä trendejä ja uusia sekä nykyisiä kanavia. Muutoksia tulee nopeasti ja jatkuvalla syötöllä. Sosiaaliset mediat pitävät varsinkin yrityksiä varpaillaan jatkuvilla muutoksilla mm. heidän algoritmeissään tai tuomalla uusia ominaisuuksia, joilla voidaan tavoittaa taas uudella tavalla potentiaalinen kohderyhmä.

Viimeisen kuuden vuoden aikana InHuntin nettisivut on laitettu kokonaan uusiksi kolme kertaa ja niiden optimoimiseen mm. analytiikan ja lämpökarttojen avulla on käytetty satoja tunteja aikaa. Tavoitteenamme on aina antaa paras mahdollinen käyttäjäkokemus kävijöille sekä erottaa potentiaaliset asiakkaat tehokkaasti ja tehdä meistä helposti lähestyttävä. Kun esim. potentiaalinen asiakasyritys laittaa meille viestiä meidän sivujemme kautta, niin näistä yli 80% saa ensimmäisen vastauksen alle kahdessa tunnissa. Eikä kyseessä ole siis mikään automaattiviesti. Ja kaikille viestin laittaneille lähtee vastaus viimeistään 24h:n sisällä siitä, kun viesti on lähtenyt meidän sivuilta. Myös viikonloppuisin. Ja jos ei usko, niin siitä vaan kokeilemaan 😉

Myös tänä vuonna olemme investoineet uuteen asiakkuuksienhallintajärjestelmään sekä tällä viikolla otimme käyttöön uuden rekrytointijärjestelmän. Lisäksi uusi ERP-hanke on myös käynnistetty. Nämä ovat isoja ja tärkeitä IT-hankkeita, jotka kaikki omalta osaltaan mahdollistavat meidän kasvumme myös tulevaisuudessa. Näistä hankkeista tietysti työnhakijoille näkyvin on tuo uusi rekrytointijärjestelmä. Sen avulla pystymme hallita projektejamme huomattavasti tehokkaammin ja paremmin ja näin tuottaa merkittävää lisäarvoa hakijoille sekä antaa heille entistä paremman hakijakokemuksen.