Uusi vuosi ja uusi vuosikymmen. Olen myös tietoinen, että on tietty joukko, jolle uusi vuosikymmen alkaa vasta vuonna 2021, mutta itse kuulun siihen enemmistöön, jolle se vaihtui samalla, kun kymmenlukukin vaihtui (https://en.wikipedia.org/wiki/Decade).
Millä keinoin kannattaa sitten lähteä työnhakuun ja mikä on oleellisesti muuttunut viime vuodesta? Ei varsinaisesti mikään, mutta tietyt asiat toki tulevat olemaan vielä enemmän oleellisia, mitä ne ehkä viime vuonna olivat.
Oma henkilöbrändi
Oman henkilöbrändin tärkeydestä olen puhunut ja kirjoitellut jo vuosikausia ja nyt jos koskaan on työnhaun näkökulmasta sen kehittäminen erittäin tärkeää. Syykin on hyvin yksinkertainen. Niin monta vuotta siitä on puhuttu, että yhä isompi joukko sitä tekee. Mikäli asia kiinnostaa, suosittelen lukemaan esim. nämä kaksi kirjoitusta aiheesta:
Hyvä henkilöbrändi vie parhaat työtarjoukset:
https://inhunt.fi/2018/01/hyva-henkilobrandi-vie-parhaat-tyotarjoukset/
Vaikka et toisi itseäsi esiin, joku muu sen tekee:
https://inhunt.fi/2018/05/vaikka-et-toisi-itseasi-esiin-joku-muu-sen-tekee/
Tämä tietysti linkittyy tuohon edelliseen, koska LinkedIn on yksi parhaista alustoista rakentaa omaa henkilöbrändiä, mutta on se paljon muutakin. Tänä päivänä yhä enemmissä määrin yritykset ovat siirtyneet sinne ilmoittelemaan avoinna olevista tehtävistä (yritysprofiilit & LinkedIn Jobs) ja monet yritykset myös käyttävät sitä koko rekrytointiprosessin hallitsemiseen.
LinkedInissä kaikki kuitenkin lähtee liikkeelle siitä, että oma profiili on kunnossa ja mikäli asia kiinnostaa, niin kannattaa lukea tämä kirjoitus, joka sisältää myös videon aiheesta:
https://inhunt.fi/2019/01/miten-optimoit-linkedin-profiilisi-oikein/
Piilotyöpaikat
Olet varmaan kuullut puhuttavan ns. piilotyöpaikoista. Yleisesti sellaisilla tarkoitetaan niitä työpaikkoja, jotka menevät erilaisten verkostojen kautta. Kuitenkin itse lasken näihin kuuluvaksi myös sellaiset työpaikat, jotka eivät ilmesty esim. Monster.fi tai Oikotie.fi -työpaikkasivustoille, mutta voivat olla suhteellisen helposti löydettävissä esim. yritysten omista sosiaalisen median kanavista. Olen tästäkin kirjoittanut suhteellisen pätevän artikkelin sekä myös käynyt asiaa läpi vlogin muodossa:
https://inhunt.fi/2019/09/vlogi-mista-loytaa-piilotyopaikkoja/
Vlogin alta löytyy myös se kirjoitus / ohjeet, joilla kaivat esiin suhteellisen tehokkaasti avoinna olevia hakuja, jotka isolla todennäköisyydellä eivät ole missään työpaikkasivustolla esillä. Yksi etu mikä noissa myös on se, että yleensä kilpailu niistä ei ole aivan niin kovaa, koska yritys saattaa vastaanottaa pienemmän määrän hakemuksia.
Unohda perinteiset työpaikkasivustot
Vähän ehkä kärjistäen, mutta henkilökohtaisesti tämä olisi lähinnä se viimeinen asia, johon käyttäisin aikaa. Ihan jo siitäkin syystä, että vain pieni osa avoinna olevista tehtävistä päätyy ylipäätänsä niihin. Lisäksi jos kyse on johtajatason hauista, tuppaavat ne saamaan ison määrän hakemuksia. Näin ollen erottuminen siellä on aina vaikeampaa vaikkakin ihan mahdollista. Miten tehdä itsestään näkyvä rekrytointiprosessissa? Siitä olen kirjoittanut esim. tässä kirjoituksessa:
https://inhunt.fi/2019/05/miten-tehda-itsensa-nakyvaksi-rekrytointiprosessissa/
Älä kysy töitä, vaan tarjoa osaamistasi!
Ihan oikeasti kukaan ei hae tänä päivänä henkilöä, joka on ”nopea oppimaan”. Kaikkien pitäisi olla sitä. Työnhakija, joka erottuu edukseen on hyvinkin tietoinen siitä, missä on hyvä ja osaa tarjota osaamistaan oikealla tavalla.
Toimiakseen tämä lähestymistapa edellyttää ensiksi perehtymistä yritykseen. Sen jälkeen lähestyisin suoraan esim. yrityksen toimitusjohtajaa personoidulla viestillä, jossa kertoisin hyvin konkreettisesti, miksi hänen kannattaisi tavata minut. En listaisi viestissäni kaikkia asioita, joita olen urani aikana tehnyt, vaan antaisin esimerkin, millä tavoin voisin todennäköisesti heitä auttaa ja tuoda merkittävää lisäarvoa organisaatioon. Omalla kohdallani se voisi olla esim. kehittämällä yrityksen työnantajamielikuvaa ja tehostamalla rekrytointiprosessia sekä parantamalla hakijakokemusta, jolloin yritys pystyisi huomattavasti tehokkaammin rekrytoimaan entistä parempia uusia työntekijöitä. Toki varmasti mainitsisin, että tehtävät toimenpiteet vaikuttaisivat positiivisesti myös muihin asioihin, jotka auttamatta johtaisivat lopulta myös yrityksen tunnettuuden, brändin ja myynnin kasvuun.
Tuo olisi vain ja ainoastaan yksi asia ja lähestymiskulma ja tarkoitus ei olekaan ”oksentaa” koko työhistoriaa ja osaamistaan ensimmäiseen viestiin, vaan tavoite on herättää mielenkiinto ja saada tapaaminen aikaiseksi. Tällä tavalla, kun asiaa lähestyy, ei todellakaan ole enää sen armoilla, mitä yritykset juuri sillä hetkellä hakevat, vaan voi oikeasti käytännössä luoda itselleen työpaikan jonkun organisaation sisällä.
Kirjoittanut,
Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.