Miten onnistua rekrytoinneissa vuonna 2022

Jaa somessa:

Edellisessä kirjoituksessa kirjoitin siitä, kuinka rekrytoinnista tulee yhä vaikeampaa vuonna 2022. Listasin kirjoituksessa useita syitä, miksi näin tulee olemaan. Tässä blogissa annan vinkkejä nyt siihen, miten onnistua rekrytoinneissa vuonna 2022.

Ennen rekrytointia olisi erittäin tärkeää ensiksi käydä haettavaa profiilia läpi useamman henkilön voimin. Näin varmistutaan siltä, että löytyy yhteinen tarvittava ymmärrys, mitä ollaan lähdössä hakemaan ja pidetään huoli, että kyseessä on varmasti sellainen henkilö, joka vastaa tarpeeseen. Kun profiili on valmis, on erittäin fiksua lähestyä nykyisiä työntekijöitä kysymällä löytyisikö profiilin mukainen henkilö jonkun omista verkostoista.

On myös erittäin tärkeää miettiä realistisia mahdollisuuksia löytää omin avuin profiilin mukainen henkilö. Tähän vaikuttavat merkittävästi yrityksen työnantajabrändi, taloudellinen tilanne, kilpailukyky, tuotteet / palvelut, asema markkinoilla, työyhteisö, palkka, edut, sijainti, etätyömahdollisuus jne.

Mikäli henkilöä ei löydy yrityksen omista verkostoista, on seuraavaksi tärkeää miettiä kanavia, joista henkilön voisi löytää. Jälleen kerran on hyvä miettiä, onko se edes mahdollista? Onko profiilin mukaisia henkilöitä yleensäkään aktiivisessa työnhaussa? Onko yritys tarpeeksi kiinnostava, jotta potentiaalinen hakija päättäisi hakea avoinna olevaa tehtävää? Onko yrityksellä talon sisällä tarvittavaa ymmärrystä siitä, mitä rekrytointikanavia tulisi käyttää ja miten työpaikkaa markkinoidaan niin, että tavoitetaan myös niitä kuuluisia passiivisia työnhakijoita?

Tällä hetkellä eri työpaikkamediat eivät tuota juuri mitään, jos ostaa ihan perusilmoituksen. Perinteisen työpaikkailmoituksen tueksi on melkein pakko tehdä kohdennuskampanjoita esim. sosiaalisessa mediassa ja laittaa ilmoitus avoinna olevasta tehtävästä suoraan potentiaalisen henkilöiden silmien eteen.

Hakijakokemus on myös asia, joka määrittelee todella paljon rekrytoinnin mahdollisuuksia onnistua. Se, jos hakemuksen jättämiseen menee muutamakin minuutti tai sen jättäminen älypuhelimella on tuskaista, voi olla varma, että hakemusten määrät eivät kovin korkeita ole. Mikäli hakemuksia tulee, voi automaattista karsintaa suorittaa sillä, että ei informoi hakijoita prosessin kulusta. Tähän kun vielä lisätään prosessin hitaus, turhan useat haastattelut, vaatimukset ja testit, voidaan olla varmoja, että ne ihan parhaimmat ehdokkaat ehtivät hypätä prosessista pois.

Muutenkin haastatteluissa on hyvä muistaa, että kyseessä ei ole mikään koe tai tentti ja usein hakijoilla on muitakin vaihtoehtoja pöydällä. Näistä yleisin on se, että jäädään nykyiseen työpaikkaan. Näin olisi tärkeää pitää haastattelu keskustelunomaisena, jossa myös myydään yritystä ja tehtävää hakijalle. ”Nyt laitetaan hakijat koville” -tyyppiset haastattelut kannattaa unohtaa.

Mikäli tämä kaikki kuulostaa vähintäänkin raskaalta, niin kannattaa myös muistaa, että apua on helposti saatavilla! Meihin pystyt olemaan yhteydessä esim. tämän lomakkeen avulla: https://inhunt.fi/yhteystiedot/

Lähetä viesti ja palaamme sinulle 24h:n sisällä!  

Teemu Ruuska

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Aluejohtaja
CEO, Trumo Finance
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
TALOUSJOHTAJA | CFO
Uusimmat

Blogista

BLOGIT (1200x630px) INHUNT - InCrest_Kun työmatkasta tuli arvov
Kun työmatkasta tuli arvovirta ja mitä siitä voi oppia
Kun arjen työmatka muuttuu arvovirraksi, se paljastaa yllättävän paljon myös työelämästä. Jokainen sujuva vaihe vie kohti tavoitetta – jokainen viive synnyttää...
Mies työskentelee kannettavalla tietokoneella ulkona, suunnittelee yrityksen kasvua ja tulevaa yrityskauppaa.
Yrityskauppa – strateginen prosessi, ei sattuma
Yrityskauppa on paljon enemmän kuin yksittäinen tapahtuma – se on strateginen prosessi, joka kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen ostajayhteydenottoja. Huolellinen...
Kuvassa Suomalainen työ ry:n puheenjohtaja Kati Ihamäki.
Uudelleenbrändäys loi uudet lähtökohdat toimitusjohtajan rekrytointiin
Uudistuksia luotsanneen toimitusjohtajan siirtyessä eteenpäin Suomalainen työ ry tarvitsi johtajan, joka jatkaa ja juurruttaa muutoksen käytäntöön. InHunt auttoi...
InCrest_siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä_plain_1
Siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä
Monessa yrityksessä myynti, markkinointi ja viestintä ovat kasvaneet erilleen – vaikka niiden pitäisi vetää samaa köyttä. Kasvu ei aina vaadi lisää resursseja,...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

Tällä lomakkeella voit pyytää lisätietoja InHuntin palveluista yrityksille. Avoimet työpaikat sekä hakuohjeet löytyvät täältä.

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.