Verkostojen hyödyntäminen on usein ratkaisevassa roolissa työnhaussa ja uuden työpaikan löytämisessä. Seuraavassa annan vinkit siihen, miten siinä onnistut.
Mikäli olet ollut jo jonkin aikaa aktiivisessa työnhaussa, olet varmasti viettänyt paljon aikaa eri työpaikkaportaaleissa ja mahdollisesti olet lähettänyt paljon hakemuksia, mutta tulokset eivät ole olleet kovinkaan kummoiset. Voin kertoa, että et ole yksin ja ei ole syytä turhautua. Ehkä LinkedIn -profiiliisi kaipaisi vähän trimmausta ja ehkä olisi myös syytä paneutua joka kerta ansioluetteloosi ja muokata sitä jokaista avoinna olevaa tehtävää varten. Koska sekin täytyy myöntää, että taloudellinen tilanne ei yhtään ainakaan helpota ja erittäin paljon on hakijoita liikkeellä.
Yksi asia on myös tärkeää ymmärtää, että suurin osa avoimista tehtävistä ei tule koskaan esille esim. eri työpaikkaportaaleihin. Joidenkin arvioiden mukaan ainoastaan 20 % uusista avoinna olevista tehtävistä tulee jonnekin esille. Näin myös hakemusten määrät per avoinna oleva tehtävä voivat olla melkoiset. Nykyisin ensimmäinen karsinta tapahtuu vielä automaattisesti ja laajalti käytössä olevat rekrytointijärjestelmät poimivat sieltä sopivimmat jatkoon ja ihmissilmän alle. Näin ollen mikäli CV ja hakemus eivät ole myös teknisesti oikealla tavalla tehty, niin voi olla vaikeaa edes päästä seuraavalle kierrokselle ja sitä myötä haastatteluun.
Se mitä sinun kannattaisi tehdä, on tavoitella niitä avoinna olevia tehtäviä, jotka eivät koskaan tule minnekään esille. Näitä on siis joidenkin arvioiden mukaan jopa 80% kaikista avoinna olevista työpaikoista. Suurin osa näistä menee tai täytetään joko yrityksen sisältä tai sitten yrityksen työntekijöiden verkostojen kautta.
Seuraavassa muutamat vinkit siihen, miten voit aktivoida ja lähestyä omaa verkostoasi ja tehdä itsestäsi näkyvän:
Käytä aikaa ja kirjoita parhaat kontaktisi paperille
Sinun verkostosi ei ole yhtä kuin sadat tai tuhannet henkilöt, jotka sinulla on verkostossasi esim. LinkedInissä. Kun puhun verkostoista tai kontakteistasi käytännössä tarkoitan niitä, jotka olet vähintään kerran tavannut tai ainakin puhelimessa jutellut. Käytä siis aikaa ja kerää listaan mahdollisimman monta sellaista kontaktia, joiden voit olettaa myös muistavan sinut.
Luonnostele pari malliviestiä, joita voit hyödyntää ja muokata riippuen henkilöstä, jolle olet viestiä lähettämässä
Tässä kohtaa avain on juuri siinä, että et laita samaa viestiä jokaiselle vastaanottajalle, vaan käytät aikaa viestien personointiin. Aloita viestisi esimerkiksi näin:
”Hei Laura,
Mitä sinulle kuuluu? Näen, että olet nykyisin töissä IBM:llä. En ole varma muistatko vielä minut, mutta tapasimme pari vuotta sitten….
Tärkeintä tässä on käyttää jotakin sellaista avausta, josta henkilö sää sellaisin kuvan, että viestisi on todellakin vain hänelle. Ja yleensä erittäin toimiva tapa on juurikin aloittamalla sellaisella asialla, josta vastaanottaja heti muistaa sinut.
Älä ujostele ja mene asiaan
Useimpien ihmisten välitön vastaus ajatukseen pyytää apua on vastustus. Kukaan (varsinkaan me suomalaiset) ei tykkää pyytää apua ja näin ollen usein jätämme sen tekemättä. Loppujen lopuksi ihmiset eivät kuitenkaan ole ajatustenlukijoita ja kukaan ei voi tietää tilanteestasi ellet ole avoin ja kerro siitä heille.
Kansainvälisen suorahakuverkoston toimitusjohtajana saan useita viestejä viikossa henkilöiltä, jotka etsivät uusia mahdollisuuksia. Ongelma näissä usein on se, että suurin osa heistä pyytää minua vilkaisemaan heidän LinkedIn -profiiliaan ja sitten ilmoittamaan, jos minulla olisi jotain heille. Aivan kuin minulla olisi kristallipallo, joka kertoo, mitä he haluavat tehdä tulevaisuudessa. Jokainen varmasti ymmärtää, että nämä viestit harvemmin johtavat yhtään mihinkään.
Paranna digitaalista presenssiäsi
Kun alat lähestymään verkostossasi olevia henkilöitä, voit olla täysin varma siitä, että he etsivät sinut käsiin online-maailmasta ja katsovat kuka oikein olitkaan ja mitä olet tehnyt viime aikoina. He haluavat varmistua siitä, että mikäli he suosittelevat sinua johonkin prosessiin, niin ei heidän ainakaan tarvitse jälkeenpäin hävetä sitä. Näin ollen on syytä trimmata ns. digitaalista presenssiäsi ja usein sillä tarkoitetaan ainakin nyt vähintään LinkedIn -profiilia.
Tästä löytyy kirjoitukseni, jossa käyn hyvän LinkedIn-profiilin 14 elementtiä läpi: https://inhunt.fi/2020/02/hyvan-linkedin-profiilin-14-elementtia/
Älä lopeta ja kysy uudestaan
Olen todella rehellinen tässä kohtaa. Suurin osa henkilöistä, joille lähetät viestin ensimmäisen kerran, eivät palaa sinulle. Ja se on ihan ok. Heillä ei varmasti ole mitään henkilökohtaista sinua vastaan. He vain ovat erittäin kiireisiä ja näin viestisi pääsee helposti unohtumaan. Näin ollen, kun pari viikkoa on kulunut, on hyvä aika aktivoitua ja lähettää uusi yksinkertainen viesti, jossa ystävällisesti kysyt, onko hänellä ollut aikaa esim. miettiä löytyisikö hänen verkostostaan mahdollisesti sinulle jotain sopivaa työtehtävää. Kerro myös, että ymmärrät hänen olevan kiireinen, mutta olisit todella kiitollinen, mikäli hän pystyisi käyttämään pari minuuttia tähän asiaan.
Ole kärsivällinen
Riippumatta siitä, kuinka hyvin teet tämän kaiken, tulee tämä menetelmä viemään aikaa ellet nyt satu olemaan todella onnekas. Eli ole siis kärsivällinen ja älä lopeta muutaman viikon kuluttua. Rekrytoinnissa loppujen lopuksi ajoitus on hyvinkin ratkaiseva tekijä. Tämä tarkoittaa sitä, että jollakin henkilöllä, joka on saanut viestisi aiemmin, ei ollut mitään sinulle juuri sillä hetkellä. Kuitenkin muutaman kuukauden kuluttua hänen tiiminsä jäsen lähtee toiseen firmaan ja yhtäkkiä vapautuu paikka, joka saattaisi olla juuri sinulle sopiva. Ja koska et lopettanut ensimmäiseen viestiin ja lähetit uuden viestin perään, muistaa tämä henkilö sinut ja auttaa sinua saamaan haastattelun heidän HR-henkilön kanssa.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
CEO
InHunt World