Hullujen päivien konsepti on sellainen, joka jaksaa kerta toisensa jälkeen hymyilyttää. Itse olen nähnyt sen pöydän molemmilta puolin, kun aikanaan työskentelin hetken Tapiolan Stockmannin urheiluosastolla. Stockmannille täytyykin nostaa hattua, että he ovat onnistuneet luomaan jotain sellaista, joka toimii vuodesta toiseen ja siis edelleen kaiken tämän digitalisaationkin keskellä. Toki Hullut Päivät on myös siirtynyt osaksi verkkoon, mutta edelleen ihmiset ottavat töistä vapaata, jotta voivat pari kertaa vuodessa rynnätä aamuvarhain taistelemaan sukista, kalsareista, paidoista, kengistä jne.
Stockmann on onnistunut luomaan konseptin, jossa ihmiset uskovat sen minkä lukevat. Mikäli tuote löytyy Hullujen Päivien kuvastosta, täytyy sen olla todella halpa ja ainutlaatuinen. Todellisuus on kuitenkin tänä päivänä ja varsinkin nettikaupan yleistyttyä jotain muuta. Hinnat ovat kyllä halpoja, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö sitä voisi löytää samalla hinnalla tai jopa halvemmalla jostain muualta. Näin ollen samalla kun tuhannet ihmiset jonottavat ja taistelevat samoista tuotteista Stockmannilla, joku fiksu löytää ne samalla hinnalla verkosta. Enkä puhu nyt Stockmannin verkkokaupasta.
Tämä alustus toimikoon aasinsiltana tämän kirjoituksen aiheeseen. Eli siihen, jos haluaa löytää itselleen uuden työpaikan, niin todennäköisesti se ei löydy lehdistä tai työpaikkasivustoilta. On useita tilastoja ja tutkimuksia siitä, kuinka vain pieni osa työpaikoista laitetaan julkiseen hakuun. Nämä prosentit liikkuvat n. 20%:n molemmin puolin. Suurin osa työpaikoista täytetäänkin suoraan sisäisesti tai yrityksen / yrityksen työntekijöiden omien verkostojen kautta.
Kun työpaikka tulee julkisesti hakuun, tarkoittaa se yleensä sitä, että sitä voi olla hakemassa pitkälle toistasataa henkilöä ja näin omat mahdollisuudet romahtavat. Sen sijaan, kun oman verkoston kautta kuulee avoinna olevasta tehtävästä ja on oikeaan henkilöön yhteydessä, voi kutsu työhaastatteluun irrota hyvinkin nopeasti.
Omat verkostot yhdistettynä hyvään digitaaliseen presenssiin ovatkin kaksi avain asiaa tänä päivänä, kun etsii uusia työmahdollisuuksia. Ja näistä asioista kirjoitan tarkemmin ensi viikon kirjoituksessa.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on InHuntin Espanjan toimintojen maajohtaja. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen tranformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.