Nyt jos koskaan kannattaa rekrytoida

Jaa somessa:

Kolmisen viikkoa sitten Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n tekemässä kyselyssä 63 prosenttia kyselyyn vastanneista työnantajista arvioi, että korona heikentää yrityksen tilannetta melko tai erittäin paljon. Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n mukaan jopa joka viidennes työnantajista pelkäsi konkurssia. EK:n toimitusjohtajan Jyri Häkämiehen mukaan edessä voi olla jopa 90-luvun lamaa vakavampi jättityöttömyys ja konkurssiaalto.

Viime viikolla valtion pääomasijoitusyhtiö Teollisuussijoituksen tuoreen kyselytutkimuksen mukaan noin 10 prosenttia yrityksistä kaikilla toimialoilla arvioi, ettei yritys selviä seuraavaa kuukautta. Puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä arvioi liikevaihtonsa heikentyneen, ja 15 prosenttia arvioi yrityksen liikevaihdon laskeneen yli 40 prosenttia. Vielä useampi yritys ennakoi liikevaihdon laskua huhtikuussa.

Aikamoisia lukuja ja on varmasti selvää, että kukaan ei pysty aidosti arvioimaan vielä, mitkä ovat tämän kriisin todelliset ja lopulliset vaikutukset. Kuitenkin hyvää asiassa on se, että Euroopassa näyttäisi monilta osin pahin olla takanapäin ja pikkuhiljaa alkavat eri maat availemaan talouttaan ja pyrkimään kohti uutta normaalia.

Itse olen varma, että ne yritykset, jotka eivät keskity pelkästään selviämään tästä kriisistä, vaan pystyvät jo nyt katsomaan sen yli, tulevat olemaan voittajia. Yhtenä tätä tukevana faktana ja esimerkkinä voi vaikka pitää sitä, että yli 50% Fortune500 yrityksistä on perustettu taantumassa tai lamassa. Siitä voi vetää monia johtopäätöksiä, joista yksi varmasti on se, että jokainen kriisi on myös täynnä mahdollisuuksia. Ja yksi näistä mahdollisuuksista liittyy uusien henkilöiden rekrytointiin ja tiimien kasaamiseen.

Seuraavassa listaan viisi asiaa, miksi yritysten pitäisi nyt rekrytoida, mikäli se vain on mahdollista:

Pitkästä aikaa loistavia henkilöitä on vapaalla ja vieläpä runsaasti

Täytyy mennä melkein kymmenen vuotta taaksepäin siitä, kun vastaava tilanne vallitsi osaajamarkkinoilla. Nyt nekin roolit, joihin vielä muutama kuukausi sitten oli erittäin haasteellista löytää sopivia osaajia, saadaan täytettyä suhteellisen nopealla aikataululla. Edelleenkään ko. rooleihin ei kyllä tule liikaa hakemuksia, mutta se mikä on muuttunut, tulee seuraavassa kohdassa.

Työntekijät ovat herkempiä kuuntelemaan uusista mahdollisuuksista

Tällä hetkellä suurin osa, nekin joilla on työpaikka, kuuntelee aika herkällä korvalla, mitä esim. headhunterilla on tarjota ja minkälaisessa yrityksessä. Ne yritykset, jotka tällä hetkellä rekrytoivat antavat aika vahvaa signaalia siitä, että heitä ei kriisit hirveästi hetkauta ja näin ollen herättävät isoa kiinnostusta työntekijöiden keskuudessa.

Mikäli haluat henkilön aloittavan syksyllä, täytyy prosessi käynnistää nyt

Jos mietit, että henkilön pitäisi aloittaa esim. syyskuussa, täytyy prosessi käynnistää nyt. Tämä johtuu ihan siitä, että mikäli palkattava henkilö ei ole tiedossa ja yritys joutuu käynnistämään hakuprosessin, kestää prosessi yleensä vähintään muutaman viikon. Siihen sitten vielä päälle mahdolliset testaukset, sopimusneuvottelut, lopulliset päätökset jne., niin ollaan helposti jo kesäkuun puolessa välissä ennen kuin nimet ovat paperissa. Siitä sitten siirrytään kesälomille, hoidetaan lomat ja irtisanomisajat ja näin uusi henkilö pääsee aloittamaan siinä elokuun puolessa välissä tai syyskuun alussa riippuen vähän siitä, mitä sovitaan.

Ei tarvitse kilpailla rahalla

Tämänlaisissa kriiseissä eri vaihtoehtoja punnittaessa rahan arvo vähenee ja työntekijät alkavat arvostamaan muita asioita enemmän. Näin ei yrityksen tarvitse lyödä heti isoa pinoa rahaa pöytään herättääkseen henkilön kiinnostuksen, vaan painaa vaakakupissa nyt muut asiat enemmän, kuten työpaikan vakaus ja yrityksen tulevaisuuden näkymät.

Positiivinen vaikutus yrityksen brändiin

Ne yritykset, jotka tässä tilanteessa rekrytoivat, on sillä erittäin positiivinen vaikutus yrityksen brändiin. Myös työntekijöiden silmissä yrityksen työnantajabrändi nousee kohisten ja moni alkaa nähdä yrityksen erittäin mielenkiintoisena työpaikkana.

Loppuun haluaisin todeta, että vaikka meilläkin käynnissä olevien projektien määrät ovat toki laskeneet verrattaessa, vaikka samaan ajankohtaan edellisvuonna, on kuitenkin aika kaukaa haettua, että rekrytoinnit olisivat loppuneet kuin seinään. Lähes joka päivä meillä käynnistyy vähintään yksi uusi projekti, joista viimeisimmät (julkisena olevat haut) ovat toimitusjohtajan haku Halti Oy:lle, palvelujohtaja Business Joensuulle, CTO VideoVisit Oy:lle, digitalisaatiojohtaja Suur-Savon Sähkölle, liiketoiminnan kehityspäällikkö Gasgrid Oy:lle sekä Business Manager A-Tekniikka Oy:lle.

Tämä erityistilanne ei ole vaikuttanut juurikaan suorahakuprosessien läpivientiin, koska suurin osa prosessin vaiheista on aiemminkin tapahtunut verkossa tai puhelimen välityksellä. Ensimmäiset face-to-face haastattelut pidetään nyt myös verkon yli ja näin ei turhaan oteta mitään riskejä. Moni asiakas onkin kiitellyt meidän nopeaa reagointia tilanteeseen ja maininnut sen yhdeksi syyksi, miksi lopulta päätyivät meihin avainhenkilön rekrytoinnissa.

Kaikki julkisesti avoinna olevat haut löydät täältä: https://inhunt.fi/avoimet-tyopaikat/

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Konttorinjohtaja
FläktGroupFinland_Executive_Headhunter_Harri_Knaapi_358458698228
TALOUSJOHTAJA | FINANCE DIRECTOR
TALOUSJOHTAJA | CFO | CHIEF FINANCIAL OFFICER
Headhunteriksi InHunt Groupille
Tekninen johtaja
Uusimmat

Blogista

Kuvassa Pekka Puustinen ja Tarja Ilvonen Hallitushakujen koulutuksen 5. alumnitilaisuudessa. Pekka oli keynote speaker tilaisuudessa. Tarja Ilvonen InHunt Groupista vetää tilaisuutta.
Status ja titteli sivuun hallitustyössä
InHunt Groupin Hallitushakujen valmennuksen 5. alumnitilaisuudessa hallitusammattilainen Pekka Puustinen haastoi pohtimaan hallitustyön ydintä: miten oma arvolupaus...
somebanner blogille Kansainvälistymisen mallit pk-yrityksille​, InCrest ja InHunt World.
Kansainvälistyminen ei ole enää vain suuryritysten pelikenttä
Kansainvälistyminen pk-yrityksille tarjoaa enemmän mahdollisuuksia kuin koskaan – mutta onnistuminen vaatii selkeän kasvustrategian. Tässä blogissa InCrestin...
Kolme yrittäjää juhlimassa omistajanvaihdoksen onnistunutta strategiaa kokoustilassa, kaksi miestä lyö ylävitosen ja nainen taputtaa.
Uutta kohti – omistajan vaihdos mahdollisuutena
Omistajanvaihdos ja yrityksen myynti voivat olla yrittäjälle uusi alku – ja yritykselle kasvun mahdollisuus. Hyvä valmistautuminen lisää arvoa ja houkuttelee...
InHunt Group toimi kumppanina Finnish Consulting Groupin hallituksen jäsenen haussa. Hallituksen puheenjohtaja Minna Karhusen pikkukuva bannerissa ja nostoteksti: "hallitusprosessi oli paitsi antoisa, myös oivalluttava."
Kun hallitukseen tulee uusi jäsen, uudistuu myös koko tiimi – FCG:n kokemus hallitushausta
Kun hallitukseen valitaan uusi jäsen, uudistuu koko tiimi. FCG:n hallitushaku toteutettiin yhteistyössä InHunt Groupin kanssa, ja prosessi toi esiin, miten hallituksen...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.