Yrityskulttuuri osana rekrytointia
Korona on muuttanut työntekoa pysyvästi. Koronan mukanaan tuomat rajoitukset ja suositukset muuttivat työn tekemisen tapoja enemmän, mitä kukaan meistä osasi odottaa. Se mahdollisti useammalle työntekijälle etätyön ja joustavamman työnteon kulttuurin. Pohjois-Amerikasta käynnistyneen työntekijöiden irtisanomisaallon trendejä on selvästi havaittu myös meillä Suomessa. Työntekijät ovat hakeutuneet uusien työtehtävien pariin ja nämä saattaa täysin poiketa aiemmasta tehtävästä tai toimialasta. Olemme lehdistä saaneet lukea työvoiman haasteista, joita esimerkiksi terveydenhoito- tai ravintola-ala on tämän kesän aikana kokenut.
Työelämä vaikuttaakin muuttuneen pysyvästi ja työntekijät ovat paljon enemmän tietoisia omista toiveistaan työn suhteen.
Voittava yrityskulttuuri avain työntekijöiden tyytyväisyyteen
Mikäli työntekijöiden odotukset ja vaatimukset työn tekemisestä ovat muuttuneet, niin minkälainen yritys tulee sitten pärjäämään tulevaisuudessa? Yrityskulttuuri on kuningas, kirjassa Panu Luukka kiteyttää hyvin kulttuurin merkitystä: ”Voittava yrityskulttuuri syö strategiat aamupalaksi”. Organisaatiot rakentuvat ihmisistä ja on kiistatonta, että työssään hyvin viihtyvät ja hyvin voivat työntekijät tekevät parempaa tulosta. Tämän tiedon perusteella ihmisten tulisi olla lähes kaikkien organisaatioiden strategian ytimessä.
Vahvoilla ovat ne yritykset, jotka ovat ymmärtäneet työelämän nopean muutoksen ja ovat pystyneet ketterästi mukauttamaan käytäntöjään vastaamaan työntekijöiden odotuksia. Muutos ja kyky toimia muutoksessa ovat olleet jo jonkin aikaa työelämän taitoja, joita on työntekijöiltä toivottu. Nyt muuttuneessa tilanteessa tätä muutoskyky ominaisuutta työntekijät odottavat työnantajilta.
Yrityskulttuurin esiin tuominen vaikuttaa rekrytoinnin onnistumiseen
Muutokset työelämässä ovat toki vaikuttaneet työntekoon, mutta ne ovat vaikuttaneet myös työn hakemiseen, oikeiden työntekijöiden löytämiseen ja sen myötä rekrytoinneista vastaavien henkilöiden työhön. Usein kuulee rekrytoinneista vastaavien henkilöiden sanovan, että avoinna olevien työpaikkojen hakijamäärät ovat laskeneet.
Tärkeämpää olisikin kiinnittää määrän sijasta huomio laatuun – ei yritys tarvitse tehtävään montaa hakijaa, vaan sen tulee löytää muutamia tehtävään sopivia hakijoita.
Tehtävään sopivien ehdokkaiden löytäminen vie aikaa ja harvassa yrityksessä on tämän hoitamiseen varattuna riittävästi resursseja. Rekrytointeihin ja suorahakuihin erikoistuneen yrityksen käyttö olisikin näissä tilanteissa järkevää ja kustannustehokasta. Osaaminen toimialasta, työtehtävästä ja ennen kaikkea ymmärrys työnhakijoista ovat InHuntin vahvuuksia.
Työnhakijat ovat selkeästi aiempaa enemmän kiinnostuneita palkkaavasta yrityksestä, sen arvoista ja johtamistavoista. Tärkeänä koetaan, että työntekijällä on mahdollisuus vaikuttaa oman työn sisältöön ja työn tulee olla merkityksellistä. Haetaan parempaa joustoa työn ja vapaa-ajan välille, jolloin mm etätyöasiat nousevat esille. Toki palkka ja muut edut ovat edelleen merkityksellisiä ja näiden odotetaan olevan linjassa tehtävän vaatimuksiin nähden. On äärimmäisen tärkeää, että nämä asiat ovat yrityksessä tiedostettu ennen uuden rekrytoinnin aloitusta.
InHunt Groupin 2.8 julkaistussa podcastissa vieraana Panu Luukka, jossa lisää keskustelua yrityskulttuurista ja minkälainen vaikutus yrityskulttuurilla on rekrytoinnin yhteydessä. Yrityskulttuurin johtamisesta voit lukea täältä >>
Artikkelin kirjoittaja:
Tomi Sohlman
Senior Headhunter, InHunt Group Oy