Enkelisijoittaja kertoo, mitä pomon pitää ymmärtää nuorten johtamisesta

Enkelisijoittaja kertoo, mitä pomon pitää ymmärtää nuorten johtamisesta
Jaa somessa:

Enkelisijoittaja kertoo, mitä pomon pitää ymmärtää nuorten johtamisesta

Noora Fagerström perusti miehensä Petteri Fagerströmin kanssa Jungle Juicen Barin, josta tuli suomalainen menestystarina. Kolmen lapsen äiti Noora Fagerström keskittää nykyisin energiansa uusien yritysten perustamiseen, nuorten yrittäjien mentorointiin ja enkelisijoittamiseen. Hän on lisäksi yli kymmenen yrityksen hallituksessa. Noora Fagerström kertoo InHuntin podcastissa siitä, millä keinoilla Jungle Juice Barissa luotiin avoin yrityskulttuuri ja siitä, mitä kannattaa huomioida, kun houkutellaan töihin ja johdetaan nuoria työntekijöitä.

Johdon tärkein tehtävä on saada ihmiset voimaan hyvin

Noora Fagerströmin mukaan yrityksen johdon tärkein tehtävä on saada ihmiset voimaan hyvin. Se on tänä päivänä johtajuudessa kaikkein kriittisintä. Hyvä työntekijäkokemus koostuu arvostuksesta, Fagerström sanoo.

Hän on omakohtaisesti huomannut, miten tärkeätä työntekijöille on se, että heidän mielipiteitään arvostetaan ja heidän ajatuksillaan on vaikuttavuutta. Fagerström kertoo, että nuoret työntekijät ovatkin olleet joskus ihmeissään ja suorastaan haltioissaan, kun heidän parannusehdotuksensa on otettu vakavasti ja myös toteutettu.

Fagerströmin mielestä johtajat eivät aina ymmärrä, että työntekijöiden toiveiden kuunteleminen saattaa olla ihan ratkaisevassa roolissa, kun halutaan varmistaa työntekijän pysyminen talossa.

Joskus työntekijä, joka haluaisi jatkaa yrityksessä, saattaa lähteä pomon takia tai siksi, ettei hänellä ole etenemisteitä. Tällöin on voinut olla kyse siitä, että työntekijän toiveita ei ole osattu kuunnella. Fagerström sanookin aina halunneensa viedä työntekijöitä eteenpäin – nostaa seuraavalle tasolle.

Aidon läsnäolon pystyy aistimaan

Puhuessaan kuuntelemisesta Fagerström ei tarkoita mitä tahansa kuuntelemista, vaan aitoa läsnäoloa, jonka jokainen paikalla oleva aistii. Hän kertoo esimerkiksi pyrkivänsä opettelemaan työntekijöidensä nimet ja muistamaan myös heidän elämänsä tärkeitä yksityiskohtia. Uusien työntekijöiden nimet hän jopa kirjoittaa muistilapuille.

Fagerström on halunnut kannustaa työntekijöitä yrittäjämäisyyteen antamalla heille vastuullisia projekteja ja päätäntävaltaa niiden toteuttamisessa. Hänen yrityksissään virheitä on saanut tehdä eikä mokaamista ole tarvinnut pelätä.

Jos ei tee virheitä, ei ole tehty tarpeeksi. Mokaaminen on ihan ok. Virheistäkin oppii, Noora Fagerström muistuttaa.

Nuorten työntekijöiden tyytyväisyys kulminoituu Fagerströmin mukaan aina lopulta työntekijän kohtaamiseen yksilönä, arvostamiseen ja myös joustavuuteen. Erityisesti joustavuus korostuu Jungle Juice Barin kohdalla alkaen vaikkapa siitä, miten työnantaja tekee kaikkensa auttaakseen uutta työntekijää sopeutumaan ja pärjäämään sekä jopa löytämään kavereita:

– Työntekijöistä on pulaa joka alalla. Sun on pakko luoda sellainen yrityskulttuuri, missä on hyvä olla, että sä saat niitä työntekijöitä, Fagerström toteaa.

Kuuntele InHuntin podcast ja ymmärrät nuorten johtamisesta enemmän. Kuuntelemaan pääset täältä >>

 

Blogiartikkelin kirjoittaja
Jari Tourunen
Senior Headhunter, InHunt Group Oy

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CIO
Business Unit Director, Nordics
Hankejohtaja
Head of Consulting & Expertise South
Head of Consulting & Expertise West (Tampere, Turku, Pori)
Uusimmat

Blogista

InHuntGroup_Tulos_AsiakasQuote_1200px_5
Johtajatason rekrytointiin eivät kaikki suorahakukumppanit taivu
Voiko kriittinen rekrytointi onnistua keskellä kesälomakautta – ilman kiirettä tai kompromisseja? Asiakkaamme Tulos Oy todistaa, että voi. Lue, miten elintärkeä...
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Kuvassa henkilö on kannettavan tietokoneen ääressä ja erilaisia someprofiileita leijuu screenin ulkopuolella tuoden kuvaan ajatuksen sosiaalisesta mediasta.
Sosiaalinen media osana nykyaikaista rekrytointia
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Osaajien huomio herätetään nyt tarinoilla, kulttuurilla ja aktiivisella läsnäololla verkossa – ei vain...
InHuntGroup_Suden-ja-Karhun-malli_1200px
Karhun vai suden strategia? Selviytymiskeinot myyntitiimille haastavissa oloissa
Talven koittaessa karhu vetäytyy horrokseen ja säästää energiaa – susi kokoaa lauman ja lähtee saalistamaan. Kumpaa strategiaa myyntitiimisi seuraa? Lue vertaileva...
InHunt__Ennakoiva suorahaku ratkaisee rekrytoinnin sudenkuopat_1200px_plain
Ennakoiva suorahaku ratkaisee rekrytoinnin sudenkuopat
Ajoitus on ratkaisevaa suorahakuprosessin onnistumisessa: parhaat tulokset saavutetaan, kun headhunteriin otetaan yhteyttä heti tarpeen ilmetessä eikä vasta...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.