Vajaa yhdeksän vuotta sitten pohdin työuraani sekä tulevaisuuttani. Jollain tavalla silloinen tilanteeni ei tyydyttänyt minua, eikä motivaatio ollut välttämättä aivan korkeimmalla tasolla. Kyse ei ollut siitä, etten olisi pitänyt työstäni tai menestynyt silloisessa tehtävässäni. Jotain vaan puuttui.
Samoihin aikoihin huomasin LinkedInissä entisen asiakkaani siirtyneen InHunt Groupin palvelukseen. En ollut InHuntista kuullutkaan, mutta tarkemmin tutustuessani yrityksen sivuihin (mm. siellä oleviin blogeihin), ryhdyin seuraamaan yritystä LinkedInissa. Kohta jo kävinkin keskustelua yrityksen silloisen pääomistajan kanssa. Sittemmin, onkin kulunut lähes yhdeksän vuotta InHuntin aluejohtajana, Senior Headhunterina sekä Executive Headhunterina.
Rehellistä myyntiä ei ruusunpunaisia unelmia
Myynti on ollut aina intohimoni. Syynä on varmasti ollut se, että siinä on päässyt kohtaamaan monenlaisia ihmisiä ja ratkaisemaan asiakkaiden haasteita. Reilu 30 vuoden kokemukseni myynnistä ja myynnin kehittämisestä on antanut perspektiiviä merkittävästi nykyiseen rooliini. Asiakastyön, erilaisten kehityshankkeiden sekä uusien palveluiden myynnin myötä olen päässyt auttamaan useita organisaatioita.
Nykyisessä roolissani myynti, haasteiden ratkaiseminen sekä auttaminen korostuvat mitä suuremmassa määrin. Tehtäväni on vakuuttaa asiakkaalle toki itseni, mutta ennen kaikkea InHuntin toimintamalli, jolla autamme asiakasta löytämään oikean henkilön oikeaan tehtävään. Tämä riippumatta siitä, onko kyseessä asiantuntijan, johtajan vai hallituksen jäsenen etsintä. Yksi kiehtovin osuus on, jossa pääsen haastamaan itseni – mistä löydän riittävästi ehdokkaita haettavaan tehtävään.
Myymistä on sekin, että houkuttelen ehdokkaita haettavaan tehtävään. Koska toimintamme perusta on luottamus, on avoimuus ja rehellisyys tärkeää houkuttelutyötä tehdessämme. Onhan ehdokkaalla usein työpaikka jo ollessani häneen yhteydessä. Myymisen ja houkuttelun tulee olla rehellistä sekä avointa – ei ruusunpunaisia unelmia, mikäli sellaisia ei ole luvassa.
Haastamalla luodaan luottamusta
Pelkästään myyminen ei riitä, vaan myös haastaminen on tärkeää. Tehtävänämme on haastaa asiakkaita määritellessämme tehtävää. Roolimme ei ole nyökkäillä ja myötäillä, vaan tarvittaessa kyseenalaistaa asiakkaankin ratkaisut ja ajatukset. Siitä syntyy luottamus. Tehtävänä on myös haastaa ja toisaalta auttaa ehdokasta. Aika-ajoin on pakko todeta ehdokkaalle, ettei haettava paikka ole välttämättä häntä varten, vaan hänen vahvuutensa ovat toisaalla. Siitä olen saanut hyvää palautetta.
Taustani ja nykyinen roolini on siis pitkälti myyntiä. Myyntiä sidosryhmille, kollegoille, asiakkaille ja toisaalta ehdokkaille. Olen tehnyt myös lukuisia uudelleensijoitusvalmennuksia ja olen yhtenä kouluttajana Kauppakamarin Hyväksytty Advisory Board (HAB) -valmennuksessa sekä InHunt Groupin omassa Hallituspaikan haku -valmennuksessa.
Hakiessasi uutta, sinunkin tulee myydä itseäsi, ja ennen kaikkea osaamistasi headhuntereille sekä palkattavalle yritykselle.
Tämä saattaa joistakin tuntua todella ahdistavalta. Olen käynyt useita aiheeseen liittyviä keskusteluja, joissa henkilö on kyseenalaistanut kyvykkyytensä oman osaamisensa myymiseen. Emmehän me suomalaiset ole kärkipäässä paukuttelemaan henkseleitämme omasta erinomaisuudestamme. Näissä keskusteluissa olen todennut, että myyntiä – tai enemmänkin vaikuttamista – on joka paikassa. Kuvittele olevasi suunnittelija tai kirjanpitäjä. Jollekinhan sinä tuotoksesi esität. Mielestäni se on myyntiä mitä suuremmassa määrin, vaikuttamista toiseen henkilöön.
Iso osa mielenkiintoisista työpaikoista täytetään ilman, että niistä kerrotaan missään.
Eräässä artikkelissa mainittiin, että jopa 80 % työpaikoista täytetään ilman, että niistä ilmoitetaan julkisesti. Ilmoitusta ei ole lehdissä, TE-palveluissa, LinkedInissa tai muissa kanavissa. Sitä ei ole myöskään rekrytointi- tai suorahakuyrityksen sivuilla eikä edes rekrytoivan yrityksen omilla sivuilla. Yritykset täyttävät useat paikoistaan oman verkostonsa avulla, tai sitten rekrytoinnin hoitavat esim. suorahakuyritykset. Tällöin on iso mahdollisuus, että avoinna oleva työpaikka ei tule koskaan suuren maailman tietoon.
Vinkkejä, joilla parannat mahdollisuuksiasi ”tulla headhuntatuksi”
Kuinka näihin paikkoihin sitten pääsee kiinni? Kenelle ja minne tulisi olla yhteydessä? Aika ajoin minulle tulee yhteydenottoja, joissa pyydetään neuvoja uusien haasteiden etsimiseen. Ohessa muutama vinkki. Yksi tärkeimpiä asioita on verkostoituminen sekä markkinointityö isompia suorahakuyrityksiä sekä suoraan yrityksiä kohtaan. Isoimmat suorahakuyritykset Suomessa tekevät vuositasolla satoja toimeksiantoja. Näitä paikkoja neuvon yleensä tavoittelemaan.
Seuraavassa viisi vinkkiä, joilla parannat mahdollisuuksia ”tulla headhuntatuksi”:
Ota yhteyttä eri suorahakuyrityksiin ja selvitä heidän toimintatapansa
Suorahakuyrityksissä saattaa olla useita, jopa kymmeniä henkilöitä töissä. Pohdit varmaan, keneen tulisi olla yhteydessä. Tässä pätee sama, kuin myynnissäkin; jos et ole varma oikeasta henkilöstä, ota yhteys mahdollisimman korkealle. Esittele itsesi ja tiedustele ko. yrityksen tapaa toimia. Ennen kaikkea kysy neuvoa, kuinka sinun tulisi toimia, jotta heillä olisi tietosi saatavilla sopivan paikan auetessa. Arvosta kuitenkin vastaajaan aikaa ja pidä keskustelu lyhyenä. Tässä kohtaa on hyvä mainita omasta tilanteesta ja historiasta, mutta jätä varsinainen itsesi myyminen vähemmälle. Sen aika tulee kyllä.
Jaa CV ja yhteystietosi suorahakuyrityksien tietoon
Kun olet selvittänyt suorahakuyritysten tavan toimia, on aika lähettää tietosi heille. Katso kuitenkin vielä tarkasti, miltä cv:si näyttää. Saat etulyöntiaseman muihin hakijoihin, kun olet laatinut sen hyvin ja ammattimaisesti. Huonosti laadittu CV saattaa jättää parhaimmatkin ja kompetensseiltaan oikeimmat henkilöt huomiotta, ja näin ollen ilman kutsua työhaastatteluun.
Luo profiili erilaisten työpaikkasivustojen CV-kantoihin
Käy laittamassa tietosi InHuntin järjestelmään jättämällä avoin hakemus. Tällöin kaikki kollegani löytävät sinut paremmin sopivan tehtävän avautuessa. Suorahakuyritykset hyödyntävät myös osaltaan erilaisia maksullisia ja maksuttomia CV-kantoja. Ollessasi liikkeellä ns. hiljaisessa työnhaussa, etkä halua välttämättä tietojasi julkisuuteen, näissä kannattaa olla hivenen varovainen. Aika ajoin sitä tulee itsekin törmättyä jonkun tutuntutun CV:seen ja todettua, että kappas henkilö on vaihtamassa työpaikkaa. Profiilista voi toki tehdä nimettömän, jolloin välttyy siltä riskiltä, että CV joutuu väärien silmien alle.
Ehosta LinkedIn-profiiliasi, verkostoidu ja ole aktiivinen
Jos sinulla ei vielä ole LinkedIn profiilia – PERUSTA SE! Hyvin laadittu LinkedIn-profiili voi poikia mielenkiintoisia työtarjouksia. Osa suorahakuyrityksistä käyttää todella paljon LinkedIniä ehdokaskartoituksessa ja näin hyvä ja perusteellinen profiili erottuu edukseen ihan samalla tavalla kuin CV:kin. Moni pelkää sen olevan suora merkki, että on hakemassa töitä, jos alkaa ehostamaan omaa LinkedIn profiilia. Tässä kohtaa voit minun mielestäni olla kyllä huoleti. Mielestäni tänä päivänä ihmetellään sitä, jos sinulla ei ole profiilia, tai sitä ei ole koskaan käytetty. Etenkin jos rooliisi kuuluu vaikkapa työskentely asiakasrajapinnassa. Ole myös aktiivinen, verkostoidu sekä mahdollisesti kommentoi oman toimialasi tai itseäsi kiinnostavia aiheita. Ala myös seuraamaan aktiivisesti eri suorahakuyritysten sivuja myös LinkedInissä. InHuntin LinkedIn-sivuja pääset seuraamaan tästä linkistä.
Seuraa aktiivisesti suorahakuyrityksillä meneillään olevia toimeksiantoja
Osa suorahakuyrityksistä pitää ainakin osan meneillään olevista toimeksiannoista näkyvillä omilla www-sivuillaan. InHuntin sivuillakin on tällä hetkellä reilut 50 eri tehtävää. Vieraile aika-ajoin näillä sivuilla, ja jos löydät mielenkiintoisen tehtävän, ota ensiksi yhteyttä selvittääksesi tehtävän painotukset ja sen minkälaista henkilöä oikeasti haetaan. Vältä lähettämästä CV: täsi joka ikiseen tehtävään. Tänä päivänä on ensiarvoisen tärkeää miettiä ne muutamat omat ydinosaamisalueet ja pitää ne mielessä, kun katsoo avoinna olevia tehtäviä. Mikäli olet joskus aikaisemmassa tehtävässä myynyt tuotteita tai palveluita vaikkapa Ruotsiin, se ei tee sinusta vielä kansainvälisen kaupan osaajaa. Sinua vastassa on henkilöitä, jotka ovat viimeiset 20 vuotta menneet maapalloa ristiin rastiin, puhuvat neljää kieltä sujuvasti ja ovat oikeasti tehneet kauppaa pallon jokaisella mantereella. Vaikka ei ole väärin tavoitella kuuta taivaalta, niin työnhakemisessa on ensiarvoisen tärkeää olla myös realisti.
Toivottavasti löytyy yhteinen projekti, jossa tapaamme!
Timo Viljakainen
Area Director, Senior Headhunter, Executive Headhunter,
InHunt Group Oy
+358 40 503 5554
timo.viljakainen@inhunt.fi