Itse liityin LinkedIniin joulukuussa vuonna 2009. Silloin LinkedIn oli käytännössä paikka, jossa pystyi helposti tehdä itselleen ns. online CV:n. Sosiaaliseksi mediaksi ei LinkedIniä silloin vielä pystynyt kutsua, vaikka sitä se toki oli. Pikku hiljaa LinkedIn alkoi yleistyä, mutta meni silti vuosia ennen kuin edes itse jaoin LinkedInissä oman ensimmäisen henkilökohtaisen päivityksen.

Vuodesta 2013 lähtien olen sitten käytännössä viikoittain tuottanut sisältöä myös LinkedIniin ja hyvin usein InHuntin tilin kautta, jolle samoihin aikoihin loin ensimmäistä kertaa kattavan online- ja somestrategian. Kun lukee kirjoituksiani esim. vuodelta 2014, on silmiin pistävää esim. se, että silloin, mikäli halusi erottautua työnhakijana tai parantaa mahdollisuuksia rekrytointiprosesseissa, riitti siihen se, että oli profiili LinkedInissä. Vielä silloin oli se jotain uutta ja erilaista.

Myöhemmin tuli sitten se, että profiilin täytyy olla erittäin hyvin optimoitu, jos haluaa kasvattaa omia mahdollisuuksia päästä esim. työhaastatteluun. Tähän liittyen kannattaa katsoa vaikka tämä kirjoitus, josta löytyy myös video: https://inhunt.fi/2019/01/miten-optimoit-linkedin-profiilisi-oikein/ .  Kirjoitus ja video on kohta jo pari vuotta vanha, joten LinkedInin ulkonäkö on jo muuttunut tuosta, mutta asia on edelleen hyvinkin kuranttia.

Tässä myös toinen tuoreempi kirjoitukseni ”Hyvän LinkedIn profiilin 14 elementtiä”:  https://inhunt.fi/2020/02/hyvan-linkedin-profiilin-14-elementtia/ .

Viime viikolla InHunt Worldin blogissa kirjoitin artikkelin siitä, kuinka teet itsestäsi näkyvän rekrytointiprosesseissa. Ne jotka jaksoivat lukea kirjoituksen loppuun, annoin heille vinkin LinkedInin Sales Navigatoriin liittyen ja miten sitä voi hyödyntää myös työnhaussa. Sales Navigator on yksi LinkedInin maksullisista premium -tileistä ja se on aivan loistava työkalu myyntityöhön ja potentiaalisten asiakkaiden prospektointiin. Näin myös soveltuu se erittäin hyvin aktiiviseen työnhakuun ja juuri niiden kuuluisten piiilotyöpaikkojen esiin kaivamiseen.

Jos haluat todella erottua ja löytää unelmiesi työpaikan, aloita LinkedIn Sales Navigatorin käyttäminen. Oletetaan, että LinkedIn-verkostossasi on tällä hetkellä +1000 henkilöä. Lukema on jo sen verran iso, että voi olla vaikea seurata ja olla vuorovaikutuksessa juuri haluamiesi henkilöiden kanssa. Loppujen lopuksi LinkedIn kuitenkin päättää, mitä näet fiidissäsi, joka tietysti perustuu pitkälti aikaisempaan käyttätymiseesi. 

Mutta Sales Navigatorilla voit esimerkiksi luoda luettelon yrityksistä tai käyttäjistä, joita haluat seurata ja näin sinun omassa Sales Navigatorin fiidissä (erillinen näkymä LinkedInissä, johon pääset perus näkymän oikeasta yläkulmasta siinä vaiheessa, kun Navigator on aktiivinen) näet vain heidän päivityksensä, jolloin on sinun erittäin helppo jatkuvasti tykätä tai välillä jopa kommentoida.

Oikealla yläkulmassa ikoni, josta pääsee siirtymään Sales Navigatoriin, kun sen on ottanut käyttöön

Näin teet itsestäsi näkyvän ko. yritysten ja henkilöiden sekä heidän verkostojen silmissä. Sales Navigatorin avulla voit myös tavoittaa ihmisiä InMaileilla, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että voit lähettää kenelle tahansa viestin, vaikka tämä henkilö ei olisi vielä sinun verkostossa. Erittäin hyvä apu, vaikka niihin tilanteisiin, kun olet hakenut jotain työpaikkaa ja haluat olla yhteydessä rekrytoinnissa vastuussa olevaan henkilöön vaikuttaaksesi siihen, että tulet huomatuksi.

Ja et ole vielä kokeillut Sales Navigatoria, LinkedIn antaa sinulle 30 päivän ilmaisen kokeilujakson, jotta voit itse nähdä, onko se investoinnin arvoinen. Ja sen voin sinulle luvata, että oikein käytettynä, se sitä varmasti on, mutta haluan myös sen sanoa, että se(kään) ei tuota tuloksia itsestään. 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

CEO

InHunt World – Global Headhunting Network

https://www.linkedin.com/in/teemuruuska