Oletko jo pitkään etsinyt aktiivisesti uutta työpaikkaa, tai kenties hieman kopistellut tilannetta muutamalla hakemuksella? Ehkä olet vasta ajatellut uusia mahdollisuuksia ja mietit miten edetä? Tässä sinulle uudenlainen tapa lähestyä asiaa. Ota käyttöösi ja palaa minulle palautteen kanssa: odotan soittoasi! Terveisin Senior Headhunter.
NOTE myös HR-ihmiset!
Perinteinen tapa lähestyä hakemuksen kirjoittamista mutta myös hakemusten lukemista on seuraava:
- Työnantaja julkaisee ilmoituksen => odottaa innolla hakemuksia => reagoi niihin, tai on reagoimatta.
- Henkilö huomaa ilmoituksen => jättää hakemuksen => odottaa innolla työnantajan reagointia siihen.
Haluan esitellä sinulle uuden tavan, joka mullistaa työn hakemisesi. Ja jos olet rekrytoija, nostaa odotuksesi uudelle tasolle. Kohdatkaa tällä saralla, ystävät hyvät!
Perinteinen työpaikkailmoitus odottelee lukijaansa
Jos ihminen etsii aktiivisesti uutta työpaikkaa, todennäköisyys hänen huomata ilmoitus on suhteellisen suuri. Mutta vähintäänkin yhtä mielenkiintoisia ovat työnantajan näkökulmasta ehdokkaat, jotka eivät etsi uutta työtä, mutta ilmoituksen nähtyään innostuvatkin ajatuksesta: tuonne minä haluan töihin!
Työhakemus puhuttelee rekrytoijaa - tai sitten ei
InHuntin blogisarjasta saat valtavasti hyviä neuvoja hakemuksen ja CV:n laadintaan:
Perinteisesti hakemuksessa kerrotaan itsestä ja kertyneestä osaamisesta. Lisäksi on hyvä kirjoittaa omasta motivaatiosta uutta ja mieluiten juuri kohteena olevaa työtehtävää kohtaan.
Työsuhde on ihmissuhde, siinä missä muutkin ihmissuhteet. Puhuttele siis ihmistä, älä yritystä.
Kun huomaat mielenkiintoisen tehtävän houkuttelevassa yrityksessä, älä kerro hakemuksessasi vain itsestäsi, vaan räätälöi hakemuksesi vastaanottajayrityksen mukaan. Kerro miksi osaamisesi, persoonasi ja motivaatiosi on sopiva juuri tähän tehtävään ja yritykseen.
Näin monet tekevät.
Mutta kun haluat, että hakemuksesi erottautuu muista hyvin laadituista hakemuksista, ota selvää yrityksestä. Tämän voit tehdä tehokkaasti altistamalla itsesi asiakaskokemukselle! Asetu yrityksen asiakkaan rooliin ja ota selvää, miltä se tuntuu. Lupaan, se auttaa myös sinua kirkastamaan itsellesi, miksi haluat juuri tähän yritykseen töihin. Lukija huomaa, että olet aidosti kiinnostunut yrityksestä, koska olet kohdannut sen ihmisiä ja tiedät mitä sen asiakas näkee ja kokee – ja nyt haluat antaa hankkimasi kokemuksen yrityksen käyttöön – ihmiseltä ihmiselle.
Mystery shopping osana työnhakua
Haitpa johtajaksi, asiantuntijaksi, päälliköksi tai myyjäksi – käytännössä tehtävään kuin tehtävään, aina löytyy kohde tehdä mystery shoppausta.
Ja näin se tehdään:
Valitse mystery shopattava toiminto yrityksestä hakemasi position mukaan, esim.
- Jos haet myyjäksi, altistu myynnille, kokeile ostamista, tarjouksen pyytämistä tms. ja havainnoi miten sinut mahdollisena asiakkaana kohdataan. Kuinka pian saat vastauksen ja millaisen.
- Jos haet johtajaksi, soita tiedustellaksesi lisätietoa tai käy pääkonttorilla, havainnoi ihmisten käyttäytymistä ja ilmapiiriä.
- Jos haet HR-toimintoon, jätä vaikkapa avoin hakemus ja havainnoi prosessia, ja miten sinut huomioidaan siinä.
Arvioi saamaasi kokemusta. Voit halutessasi tehdä myös kilpailijoista analyysiä vertailun vuoksi.
- Mitä hienoa ja vaalittavaa tunnistit toiminnassa, miten sen koit, miltä se tuntui.
- Mitä kenties voisi parantaa tai kehittää edelleen.
Kirjoita havaintosi hakemukseesi.
- Kerro hakemuksessasi, miten olet hankkinut tietoa yrityksestä.
- Kirjoita rakentavassa ja innostavassa hengessä.
Lupaan, että hakemuksesi erottuu muista positiivisella tavalla. Ja kun olet kerryttänyt tästä kokemusta, ota yhteyttä ja kerro minulle miten meni!
Blogiartikkelin kirjoittaja
Tarja Ilvonen
Johtaja Board Competencies, Senior Headhunter