Vastuullisuusstrategia vai vastuullinen strategia
Vaikka vastuullisuus on jo pitkään ollut yritysten prioriteettilistalla korkealla, vieläkin kipuilemme asian kanssa. Monet yritykset ovat valinneet ehkä tiedostamattomastikin tien, jossa pyritään kaikin tavoin seuraamaan vastuullisuuteen liittyvän raportoinnin kehittyviä vaatimuksia, mikä on toki hieno asia. Harmi vain ettei se riitä.
Vastuullisuusnäkökulman merkitys yrityksen liiketoiminnan menestykselle ei häviä pois vaikka sitä kuinka väistelisi. Eikä vastuullisuuden huomioimisessa menesty, jos se keskittyy vain siihen että lain kirjainta noudatetaan mahdollisimman hyvin.
Tänä päivänä kova totuus on, että liiketoiminnan on lähtökohtaisesti oltava vastuullisiin valintoihin perustuvaa, eikä sen vaatimuksissa pärjäävää.
Yrityksen tulee löytää oma vastuullisuustulokulma – mitä vastuullisuus tarkoittaa meille?
Tätä pohdimme Cargotecin VP Sustainability Päivi Koiviston kanssa. Tätä, ja koko vastuullisuuden strategisuutta, johtamista ja sen erilaisia näkökulmia. Aihe on laaja – yhtä laaja kuin koko yritystoiminnan kenttä ja siksi se ehkä jääkin joskus hähmäiseksi.
Tämä blogiartikkelisarja käsittelee viittä teemaa aiheesta, mutta ehkä ei kuitenkaan jo ihan perinteisesti totutulla tavalla vaan Koiviston todella laaja-alaisen kokemustaustan avulla pureudumme vastuullisuuden johtamiseen ja sen näkymiseen johtamisessa uusista kulmista. Näin haluamme pureutua tähän tärkeään teemaan tavalla, jota ei ohitettaisi liian monimutkaisena vaan tavalla joka vähintäänkin kirvoittaisi hyvää keskustelua, kysymyksiä ja avauksia – avauksia jotka toivottavasti toimivat inspiraationta johdolle ja hallitukselle toimia – siis johtaa.
Pohdimme Cargotecin VP Sustainability Päivi Koiviston kanssa vastuullisuuden strategisuutta, johtamista ja sen erilaisia näkökulmia Hallitustyön uusi musta -blogisarjassa.
Vastuullisuuden strateginen businessnäkökulma
Koivisto tekee paljon töitä hallituksen kanssa. Hän on myös tunnettu puhuja hallitus- ja ylimmän johdon foorumeilla. Hän tietää, mitä tarkoittaa kun yrityksellä on vastuullinen strategia. ”Vastuullisuusstrategia on jo sanana huolestuttava – sehän on kuin pitkät shortsit? Eli ei sellaista ole. Yrityksen strategia on vastuullinen tai sitten se ei ole sitä. Ei vastuullisuutta voi erottaa omaksi siilokseen, tai tekemisen muodoksi,” Koivisto toteaa.
Hallituksen tulee tunnistaa keihäänkärki aiheelle, linkittää se liiketoiminnan strategiaan ja konkretisoida asia asettamalla tavoitteet, joita seurataan osana taloudellisia tavoitteita. ”Vastuullinen toiminta on osa tämän päivän liiketoimintaa, sen tunnistaa myös asiakaskunta, nuoret sukupolvet erityisesti,” Päivi toteaa.
Vastuullisuuden asettamat vaatimukset tulevat aidosti muuttamaan yritysten liiketoiminnan muotoja ja valittuja ratkaisuja, eikä se väistelemällä siitä muuksi muutu. On selkeästi parempi ottaa ohjat hallituksen käsiin, kuin pyristellä vastaan. Hallituksessa on myös tärkeää kartoittaa, milloin ja miksi vastuullisuus tuottaakin uutta tai lisää menestyvää liiketoimintaa. Tämä teema jos mikä ei ole mustavalkoinen.
"This is the right thing to do”
Hallitus kytkee vastuullisuuden elimelliseksi osaksi johdon palkitsemista. Tämä näyttää selkeästi sen, että
Strategisten valintojan ja johtamisen onnistuminen pohjaa entistä enemmän tietoon, ja siihen että käytetty data on aidosti informaatiota – arvokasta päätöksenteon laadun varmistamiseksi. ”Datan on oltava kunnossa, jotta ymmärretään vastuullisuuden vaikutus liiketoimintaan. On voitava tehdä uusia päätöksiä, päätöksiä liiketoiminnallisten ratkaisujen muuttamiseksi ja kehittämiseksi sekä päätöksiä jatkaa hyvällä uralla. Tähän kaikkeen tarvitaan ennenkaikkea laadukasta tietoa hallituksen käyttöön,” Koivisto kannustaa.
Millaisia perusteita sinä kaipaat liiketoiminnan kehittämiseksi vastuullisuuden näkökulma huomioiden? Riittäisikö argumentiksi ”This is the right thing to do?”
Seuraavissa tämän blogisarjan artikkeleissa käsittelemme mm. liikkumista lyhyen ja pitkän aikavälin välillä, liiketoiminnan narratiivia sekä työnantajakuvaa. Stay tuned!
Artikkelin kirjoittaja
Tarja Ilvonen
Johtaja, Board Competencies
Senior Headhunter
InHunt Groupin Tarja Ilvonen